Nuffnang

BONGKAR : THE UNSPINNERS DEDAH PUTARBELIT MALAYSIAKINI

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof hanya menerangkan cara-cara negara lain mensyaratkan warga mereka untuk membolehkan mengundi secara pos tetapi Malaysiakini sudah menuduh SPR nak tetapkan pembayaran cukai sebagai syarat untuk warga Malaysia di seberang laut mengundi cara pos.

Tan Sri Aziz ada menjelas dan menerangkan dalam laporan Utusan Malaysia. Klik sini.

"Ada sesetengah negara lain menetapkan syarat seseorang warganegaranya yang tinggal di luar negara dalam tempoh lima tahun dibenarkan mengundi secara pos jika mereka ada pulang ke negara asal dalam tempoh berkenaan. Ada juga negara yang menetapkan syarat empat tahun.

"Mengenai warganegara tidak membayar cukai tidak boleh mengundi secara pos, saya merujuk contoh di Amerika Syarikat (AS) iaitu pengundi pos di negara itu adalah terdiri daripada pembayar cukai," katanya.




Adakah Malaysiakini ingat membenarkan mengundi pos boleh main sebarang saja? Amerika, Britain dan lain-lain demokrasi impian mereka pun mengenakan syarat. Kenapa tidak pula Malaysia.

Satu perkara pokok yang perlu ditanya juga. Dasar kita adalah undian adalah berdasarkan kawasan penginapan dan akan dititik beratkan oleh SPR mengundi mengikut alamat IC.


BB : Biasa la, putar belit mainan mereka.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top