Nuffnang

MEMALUKAN : Ustaz Mualaf "Sekolahkan" Melayu Islam Yang Jahil!!!


Jahil sungguh sebahagian orang Melayu yang bergelar dan berjawatan apabila berkata tutup sekolah tahfiz dan iktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu Sekolah Persendirian Cina (UEC).

Menjadi jahil murakab apabila mahukan sekolah tahfiz ditutup. Mereka ini rakyat Malaysia atau bukan? Membaca perlembagaan atau tidak?


Peliknya, kenapa mereka tidak sensitif langsung, masih ramai rakyat Malaysia yang tidak boleh bertutur dan berkomunikasi dalam bahasa Melayu selaku bahasa negara?

Sepatutnya, sebagai rakyat Malaysia, semuanya mesti fasih berbahasa Melayu, seperti keluarga Cina saya.

Persoalannya, kenapa masih ada, malah ramai dalam kalangan rakyat Malaysia, termasuk wakil rakyat, bercakap bahasa ini berterabur, sedangkan kita sudah merdeka lebih 60 tahun?


Dalam keadaan sebegini pun, lebih hina lagi apabila ada yang mendesak kerajaan mengiktiraf UEC, meskipun ia bercanggah dengan hasrat kerajaan dan agenda pembinaan negara bangsa.

Fikir dahulu sebelum berkata

Agenda negara seperti bahasa Melayu mesti dikuatkuasakan dan jangan dipolitikkan. Belum pun 100 hari saya lihat kesilapan demi kesilapan telah dilakukan barisan pemimpin Pakatan Harapan (HARAPAN) yang mengetuai kerajaan Malaysia. Mungkin disebabkan ramai dalam kalangan mereka yang tidak mempunyai pengalaman.

Ada yang terlalu baru dalam dunia politik. Langsung tidak pernah terlibat dalam pimpinan cawangan atau bahagian, tiba-tiba bertanding, menang, terus dilantik menjadi ketua menteri, menteri atau timbalan. Lebih malang lagi apabila bercakap tidak berlapis atau fikir dahulu sebelum meluahkan.

Saya harap dalam proses pembelajaran itu mereka akan menjadi matang. Fikir dahulu sebelum mengeluarkan kata-kata atau sebelum bertindak. Jika tidak, tidak sampai pun lima tahun lagi, pasti mereka akan ditukar. Rakyat Malaysia sudah bijak.

SUMBER
Share this article

1 Komen:

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top