Nuffnang

WAJIB BACA : Surat Terbuka Lelaki Cina Buat Melayu Dan Bangsanya!!!


Luahan Rakyat Malaysia Berbangsa Cina... Sangat menarik untuk dibaca... Renung-renung dan Fikir-fikirkanlah....

Surat terbuka kepada orang Bumiputera Melayu sempena PRU14

Sebelum saya bermula, saya ingin meminta maaf untuk Bahasa Melayu saya yang kurang fasih. Kali terakhir saya menulis dalam BM pada 2002 bila saya mengambil ujian SPM. Biasanya, saya menulis dalam Bahasa Inggeris (jangan hairan kalau surat ini berbunyi macam Google Translate). Namun begitu, saya ingin berkongsi pendapat dan perasaan saya dengan rakan-rakan berbangsa Melayu sempena pilihan raya umum ke-14.

Dengan izin, I feel very strongly about this. Saya hanya harap saudara-saudari akan membaca huraian saya dengan fikiran terbuka.

Saya orang Cina. Realitinya 90% daripada orang Cina akan menentang kerajaan dan mengundi Pakatan Harapan pada pilihan raya yang akan datang. Kenapa? Kerana mereka marah, dan sebagai orang Cina, saya faham asas kemarahan itu.

Sudah berpuluh-puluh tahun, orang Cina tidak puas hati dengan sistem pentadbiran yang memberi layanan istimewa kepada orang Melayu dan Bumiputera lain. Mereka berfikir sistem itu rasis dan tidak adil. Mereka percaya kerajaan mengabaikan mereka dan melayan mereka sebagai warganegara kelas kedua. Secara jujurnya, saya pun pernah berfikiran begitu dari sekolah rendah sampailah ke universiti.

Tetapi sekarang, saya sedar saya salah. Biar saya terangkan.

Saya tidak boleh menafikan kekecewaan orang Cina yang berpendapat mereka mendapat layanan yang tidak adil kerana warna kulit. Ada betulnya kata-kata mereka. Pandangan dan perasaan mereka patut diberi simpati.

Tetapi saya boleh faham juga sudut padangan orang Melayu. Kebanyakan orang tidak sedar orang Melayu berhadapan dengan diskriminasi yang sengit dalam sektor swasta. Contohnya, orang Melayu jauh lebih jarang dipanggil untuk temuduga berbanding dengan orang Cina, rujuk kajian “Degrees of Discrimination: Race and Graduate Hiring in Malaysia” oleh pakar ekonomi Lee Hwok-Aun dan Muhammed Abdul Khalid. Justeru, orang Melayu memang perlu bantuan untuk menangani ketidakadilan ini.

Saya sudah bekerja hampir 10 tahun sekarang di beberapa syarikat dan percayalah saya sering dengar pelbagai tohmahan rasis tentang orang Melayu keluar dari mulut majikan dan rakan sekerja yang bukan Melayu. Yang hairannya, orang macam inilah yang selalu mengadu tentang gejala rasisme di Malaysia.

Saya sedar orang Cina tidak akan mencapai kesamaan yang kami mahu selagi orang Melayu tidak maju. Jatuh bangun kita bersama. Ketegangan antara kaum Melayu dan kaum Cina sejak Peristiwa 13 Mei masih wujud kerana ramai orang gagal mengenali kebenaran ini.

Perlukah Melayu ditolong bukan soalnya, walaupun ini soalan yang paling digemari oleh penyokong kuat DAP. Soalnya adalah bagaimana kita patut menolong orang Melayu. Inilah persoalan yang paling penting kepada saya pada pilihan raya yang akan datang. Percayalah pilihan kita akan memberi kesan yang amat besar kepada hubungan antara kaum dan masa depan negara.

Sebelum kita membuat keputusan, kita perlu bertanya: Kenapa kebanyakan orang Melayu masih mundur walaupun diberikan bantuan kerajaan sejak berdekad-dekad? Jawapannya mudah sahaja: Kronisme.

Pada mulanya, Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai bidang politik untuk membela hak orang Melayu. Akan tetapi di zaman pemerintahannya, projek-projek kerajaan dan juga hak monopoli diberikan kepada ahli perniagaan kaya yang mempunyai hubungan rapat dengannya. Ini bukan perkara baharu: pihak pembangkang sering mengkritik Dr Mahathir atas isu ini suatu ketika dahulu.

Wang kerajaan dibazirkan ke atas syarikat kroni, dan apabila projek gagal, syarikat-syarikat yang sama terpaksa diselamatkan oleh kerajaan juga. Contohnya, projek transit aliran ringan dan monorail kebanggaan Dr Mahathir akhirnya terpaksa diselamatkan oleh kerajaan dengan RM8.68 bilion.

Cuba bandingkan dengan keadaan sekarang. Projek Transit Aliran Massa Fasa 1 (Sungai Buloh-Kajang) Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak disiapkan lebih awal daripada jadual dan bawah bajet iaitu RM2 bilion lebih murah. Yang pentingnya, setengah nilai kontrak projek itu diberikan kepada kontraktor-kontraktor Bumiputera melalui sistem tender terbuka. Dalam kata lain, kontraktor bukan kroni. Siapa kata Melayu tidak mampu buat kerja yang baik dan cekap?

Sudah beberapa kali Dr Mahathir menyifatkan orang Melayu pemalas. Kononnya, dia gagal mengubah sikap orang Melayu. Kepada saya, ini hanya alasan kerana dia yang bagi peluang kepada kroninya dan bukan orang Melayu biasa. Mungkin kroninya yang malas, sebab itu banyak projek gagal, sedangkan kebanyakan orang Melayu tidak. Saya tahu secara peribadi kerana pernah bekerja dengan banyak orang Melayu yang rajin, jujur, bijak, dan berupaya. Dengan izin, it was a true privilege to work alongside them.

Ya, saya tahu apa yang saya katakan mungkin akan menyinggung perasaan ramai orang. Masih ada ramai orang Melayu yang menyanjungi Dr Mahathir kerana pencapaiannya sebagai PM. Tetapi, bagi saya, kita perlu melihat rekod Dr Mahathir secara objektif.

Kini, dia sering menuduh kerajaan menjual negara kepada orang asing. Tidak boleh dinafikan bahawa dia membina Menara Berkembar Kuala Lumpur dan Litar Antarabangsa Sepang yang dilihat sebagai pencapaian hebat. Tapi siapa sebenar yang mendapat manfaat dari projek-projek itu?

Yang membeli belah di Suria KLCC itu orang Melayu atau orang asing kaya? Yang membeli tiket menonton perlumbaan F1 di Sepang itu orang Melayu atau orang asing kaya? Itulah perbezaan penting di antara kerajaan Dr Mahathir dan kerajaan hari ini.

Kerajaan Najib membayar BR1M sebagai bantuan dan rangsangan ekonomi kepada orang ramai, kebanyakkannya orang Melayu. Dr Mahathir pula menyifatkan BR1M sebagai rasuah. Pada pendapat saya, lebih baik rakyat “disogok” untuk membeli barang keperluan daripada kroni diberikan duit untuk membeli kuda. Mungkin itu asas kemarahan Dr Mahathir: duit kerajaan sekarang disalurkan secara langsung kepada rakyat dan bukan lagi melalui orang tengah dan kroni.

Saya faham ramai orang marah terhadap kerajaan Barisan Nasional hari ini. Tetapi saya yakin nasib Bumiputera tidak akan maju jika Dr Mahathir kembali sebagai PM. Kita akan balik kepada tahun 1990-an di mana kroni dikayakan dan masyarakat Melayu akan kekal mundur. Tiada apa-apa yang akan berubah. Orang Melayu akan terus bergantung kepada bantuan kerajaan, dan orang Cina akan terus marah kerana tidak menerima layanan yang sama.

Yang untungnya kroni Dr Mahathir yang akan merompak sumber kerajaan yang sepatutnya diagihkan kepada orang Melayu. Yang untungnya juga DAP yang akan membangkitkan dan mengambil kesempatan atas kemarahan orang Cina. Perbalahan politik antara orang Melayu dan orang Cina, yang kita alami sejak Merdeka dan 13 Mei akan berterusan sehingga kiamat.

Saya cukup letih dan muak dengan dinamik ini. Kita perlu buat sesuatu yang baru. Kita perlu menjayakan agenda Bumiputera untuk kali penghabisan.

Kerajaan Barisan Nasional bawah pimpinan Najib bukanlah sempurna, tetapi saya percaya ia peluang terakhir untuk perubahan yang benar. Kita sudah boleh melihat hasil awal reformasi Najib. Sama ada dalam projek kerajaan atau BR1M, peluang dan bantuan sedang diberikan kepada orang Melayu yang layak atau memerlukannya. Sekarang, kroni diketepikan. Kita mesti mara ke hadapan, bukan balik kepada masa yang lampau.

Pada pendapat saya, Najib perlu diberi peluang menyempurnakan reformasinya tanpa campurtangan Dr Mahathir. Sekarang, Dr Mahathir melawan Najib. Pada tahun 2008, Mahathir melawan Tun Abdullah Ahmad Badawi. Pada tahun 1998, Dr Mahathir melawan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Pada tahun 1960-an, Dr Mahathir melawan Tunku Abdul Rahman. Ini tidak termasuk pertelingkahan Mahathir dengan Tun Hussein Onn, Tengku Razaleigh Hamzah dan Tun Musa Hitam. Siapa yang Dr Mahathir tidak lawan? Cukup-cukup lah.

Agenda Bumiputera terlalu penting untuk digadaikan untuk agenda peribadi. Ia terlalu penting kerana maruah dan kemakmuran bangsa Melayu bergantung kepadanya. Ia terlalu penting kerana kesamaan untuk bangsa Cina, India, dan semua masyarakat Malaysia lain bergantung kepadanya.

Saya bukan Melayu. Saya tidak mungkin dapat memahami pemikiran atau perasaan orang Melayu. Kefasihan Bahasa Melayu saya pun agak memalukan. Tetapi kalau saya boleh meyakinkan saudara-saudari untuk mengundi demi masa depan dan bukan kerana kebencian, itu cukup untuk saya. Saya amat percaya kalau kamu berjaya, saya akan berjaya juga.

Sebastian Loh adalah pembaca FMT.
Share this article

10 Komen:

  1. Saya setuju dan pandangan serta cadangan Sebastian adalah praktikal. Dr. M sepatutnye membantu kerajaan sedia ada untuk memajukan rakyat khasnye Melayu/Bumiputra dan kelompok kelompok bukan Melayu/Bumiputra yg memerlukan bantuan dan bimbingan bukan sebaliknye bersekongkol dgn pkr yg terkenal penipu dan pencipta fitnah dan dap yg chauvinist. Dr. M patut pimpin generasi muda memimpin dan mengurus diri, keluarga, masyarakat dan seterusnye negara dan terelak dari membuat keputusan yg lemah/silap yg petnah dia lakukan semasa menerajui negara.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dia tak coba ke atau dia gagal sebab untuk memperbetulkan sikap pemimpin kleptokrat memang susah

      Padam
  2. Bolehkah negara ini maju kehadapan di pimpin oleh seorang pencuri ?

    Sila namakan sebuah negara yang maju di dalam dunia ini di mana kleptocrat adalah peminpinnya ?

    BalasPadam
  3. Artikel ini bukannya mengenai Melayu.. tapi lebih kpd menghentam Tun Dr Mahathir.. 1 dekad yg lalu ramai Melayu Muda dlm Umno tetiba jadi jutawan.. yg ini Sebatian Loh langsung tak sentuh.. rupa2nya penulis UPAHAN...

    BalasPadam
  4. Yg tulis ni melayu ke cina? Mcm ayat org BN jer

    BalasPadam
  5. PILIH MELAYU ISLAM SAHAJA...
    OR BUKAN ISLAM YG HORMAT MELAYU ISLAM SAHAJA

    BalasPadam
  6. Melayu menyamar cina

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top