Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

BIADAP BETUL CINA NI!!!! MELAYU ADALAH PENDATANG DI TANAH MELAYU?



Cina ni bila diberi betis, bukan setakat peha yang dia nak, tapi habis semua dia nak sapu!!! Itulah antara kenyataan yang dibuat oleh ahli Gerakan dari Johor, Tan Lai Soon dalam Kongres Kebangsaan  Parti Gerakan Yang Ke 43.

Kata Tan lagi, Melayu, Cina dan India merupakan kaum pendatang di Malaysia melainkan kaum-kaum peribumi di Sabah dan Sarawak. Dan Melayu di Malaysia adalah kaum pendatang yang berasal dari Indonesia.


Kalau dah bodoh jangan ditunjuk kebodohan tu.

Senang jer soalan penulis, kalau bukan Melayu diiktiraf sebagai tuan tanah kepada tanah Melayu ini, mengapa tidak dinamakan jer Tanah Cina atau Tanah India.

Baca dan hayatilah sejarah. Diberi taraf kewarganegaraan pun sudah cukup beruntung. Sedangkan Tanah Besar China pun tak mahu menerima orang-orang berbangsa Cina yang diluar negara sebagai rakyat asal China.

Mari kita ikuti pula apa kata Khalif Muammar berkaitan isu ini.

“Bumi Malaysia ini tanah Melayu, dan itu adalah anugerah Allah yang tidak ternilai, maka jangan kita kufur nikmat dan tidak mensyukurinya”.

Demikian kenyataan Prof Madya Dr Khalif Muammar yang disiarkan dalam laman sosial Facebook beliau baru-baru ini.

Jelasnya, setiap tanah yang dipijak di atas bumi ini mempunyai tuannya, kecuali tanah yang terletak di perbatasan yang disebut sebagai no man’s land.

Tuan kepada Bumi Malaysia pula merupakan orang Melayu, dan ini merupakan satu nikmat yang mesti disyukuri.

“Tentunya kita tidak mahu menjadi bangsa yang tidak memiliki negara seperti bangsa Kurdi dan Rohingya, nasib mereka cukup menyedihkan”, tambahnya.

Berkenaan sepanduk ‘Bumi ini bumi Melayu Islam’ yang dipegang oleh penyokong-penyokong ISMA di luar Mahkamah Sesyen Kajang ketika perbicaraan Presiden ISMA baru-baru ini, Dr Khalif berkata bahawa ia hanyalah penegasan tentang hakikat sejarah yang perlu sentiasa diingat.

“Saya fikir ketika ISMA melaungkan Bumi ini Tanah Melayu Islam, tidak bermaksud untuk menafikan kerakyatan dan hak bukan Melayu dan bukan Islam untuk tinggal dan menjadi warga negara Malaysia.


“Ia hanyalah penegasan tentang hakikat sejarah yang perlu sentiasa diingat dan kontrak sosial juga merupakan sebahagian daripada hakikat sejarah itu”, tambahnya di ruangan komentar.
Share this article

2 Komen:

  1. Kepuluan Tanah Melayu dan Semenanjung Tanah Melayu..tak ada sejarah mengatakan kepuluan tanah china atau india.. tak ada pun disebut semenanjung tanah china atau india. Negara India dengan bangsa india dan bahasa indianya. Negara china dengan bangsa china dan bahasa chinanya. Begitulah juga dengan Tanah Melayu...Semenanjung Tanah Melayu ini yang kemudianya dinamakan Malaysia. Apa lagi lu orang China mahu??

    BalasPadam
  2. kalau tengok sekarang ni,kaum cina dimalaysia nampak mcm dah meminta mcm2 dah..siap isu agama pun diorang pertikaikan..

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Networkedblog

MENARIK

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top