Nuffnang

BIADAP!!! KHALID SAMAD PERTIKAI KUASA DAN HAK SULTAN!!!


Jika sebelum ini telah ditegur oleh Sultan berkaitan isu kalimah Allah dan bidang kuasa agama, nampaknya Khalid tidak pernah sedar dan berubah.

Sultan tidak sepatutnya diberi hak mutlak melantik menteri besar kerana sistem yang menjadi amalan di negara ini adalah sistem raja berperlembagaan, kata Ahli Parlimen Shah Alam itu.



Beliau dilihat cuba meletakkan kritikan jahat itu dibahu pengguna media sosial. Katanya, komuniti netizen mula membangkitkan perkara itu ekoran krisis menteri besar di Selangor selepas PAS menyerahkan dua nama kepada Pakatan Rakyat (PR) untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

"Kita tidak sepatutnya memberikan kuasa mutlak kepada Sultan untuk menentukan menteri besar, kerana ini sistem raja berperlembagaan," katanya ketika ditanya mengapa PR tidak menyerahkan dua nama calon menteri besar kepada sultan.

Khalid Samad juga cuba mengaitkan nama Tun Mahathir dalam isu ini. "Pengguna Internet, ahli akademik dan Tun Dr Mahathir Mohamad yang kata seperti ini," dakwa Khalid pada sidang media di pejabatnya di Shah Alam hari ini berkata,

Pakatan memutuskan menghantar nama Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, sedangkan sebelum itu PAS mencalonkan dua nama iaitu Dr Wan Azizah dan Timbalan Presiden PKR Mohamed Azmin Ali.

Pakatan kemudiannya sepakat menghantar hanya nama Dr Wan Azizah selepas Azmin memutuskan menarik diri demi memberi keutamaan kepada keputusan parti.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu berkata, meskipun mereka menghantar lebih daripada satu nama kepada sultan, pemerintah itu tetap hanya akan memilih satu nama. – 21 Ogos, 2014. TMI
Share this article

3 Komen:

  1. Sultan tidak sepatutnya diberi hak mutlak melantik menteri besar kerana sistem yang menjadi amalan di negara ini adalah sistem raja berperlembagaan, kata Ahli Parlimen Shah Alam itu.

    Mak ai...melayu ni betul betul melayu ke apa?
    Kewujudan kesultanan di Negeri Selangor ni sebelum emak dan bapa kau ada lagi. Mungkin datuk nenek kau saja yang ada, itu pun bukan di bumi SELANGOR ini..
    Patutnya manusia yang cuma ada otak macam kau ni.. tidak wujud di bumi SELANGOR ni....Sepatutnya dengan kenyataan kau tu..kau di NYAHKAN keluar dari Negeri Selangor ni...
    Apa kata rakyat Selangor yang ada akal??? Perlukan manusia sebegini dibenarkan lagi tinggal di sini.

    BalasPadam
  2. Dah lama agak dah...dia ni dari golongan darah PARIAH....dengki kat Kesultanan Melayu.

    Cuba tengok muka dia....PUKIMAK betol!

    BalasPadam
  3. Bangang muka keruh khalid gereja ni yang telah disumpah sultan...bersungguh2 ko bantu komunis kan...

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top