Nuffnang

KARPAL SINGH DESAK ANWAR BERTAUBAT

Hampir seminggu kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di sambutan Thaipusam, Batu Caves menjadi buah mulut malah menjadi bahan politik oleh pembangkang untuk memperlekehkan pegangan agama beliau.

Bagaimanapun semalam Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria telah tampil untuk menjernihkan keadaan apabila mengesahkan bahawa Datuk Seri Najib tidakpun melanggar syarak ketika menghadiri majlis tersebut.


Kehadiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada sambutan Thaipusam di Batu Caves, baru-baru ini tidak menyalahi hukum syarak, kata Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria.


Beliau berkata, sebagai seorang pemimpin, tidak salah untuk Perdana Menteri bersama-sama dengan kaum lain dalam perkara yang berkaitan dengan adat.
“Sekiranya tiada niat untuk merayakan atau reda dengan perbuatan agama lain tidak mengapa, tetapi kalau sama-sama merayakan baru tidak boleh”.Utusan Malaysia
Penjelasan Tan Sri Harussani itu mungkin dilihat terlewat bagi sesetengah kita, namun yang penting kebenaran telah terungkai & persoalan telah terjawab.

Sekadar imbasan semula berikut dipaparkan beberapa photo yang menjadi kontroversi terutama selepas komen awal oleh Mufti Perak semasa diajukan perkara tersebut oleh wartawan.



Antara photo yang acapkali dimanipulasikan oleh pembangkang sebagai gambaran ‘kelonggaran akidah’ Datuk Seri Najib & isteri ialah photo kedua yang memaparkan kalungan bunga yang agak besar sewaktu di majlis Thaipusam tersebut.

Bagaimanapun realitinya photo tersebut sebenarnya tidakpun menunjukkan Perdana Menteri & isteri telah syirik ataupun longlai akidahnya, sebaliknya lebih kepada menerima penghormatan semata-mata.
Tambahan pula, kehadiran beliau & isteri adalah kerana undangan & memenuhi jemputan selaku ketua negara yang berbilang bangsa & agama.

Tiada istiadat keagamaan Hindu yang beliau ikuti dan tidak pula wujud iktikad yang menyekutukan Allah s.w.t. Dalam pada itu di ketika isu yang menyelubungi Perdana Menteri & isteri telah diketahui hujung pangkalnya, kini di alam maya telah tersebar beberapa photo lain yang melibatkan beberapa pemimpin pembangkang.

Antara photo yang agak menarik ialah perbandingan beberapa keping photo dengan tajuk “Wal Halalku.. Walharammu..”




Jika dilihat kesemua 4 keping photo Datuk Seri Najib tersebut ternampak jelas ia lebih kepada kehadiran beliau atas dasar sebagai pemimpin negara tanpa melibatkan diri dalam ritual keagamaan lain.

Bagaimanapun 4 photo lain di sebelah kanan seakan menceritakan sebaliknya. Ada pepatah menyebut “sekeping gambar membawa seribu satu makna”.

Namun kesemua gambar di bahagian kanan itu menuntut penjelasan yang panjang lebar kerana terlalu banyak warna warni gambaran maknanya hingga terdetik dalam hati kita persoalan, “adakah mereka sengaja & redha untuk melakukannya?”.

Apa Pandangan anda terhadap gambar gambar Anwar di bawah pula? 










Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top