Nuffnang

#QZ8501 : Kejadian Luar Biasa Sebelum Pesawat Hilang Dari Radar!!!



“Pada saat-saat akhir, pesawat itu menaikkan paras ketinggian penerbangannya pada kelajuan lebih tinggi daripada biasa malah ia tiba-tiba naik pada kelajuan lebih tinggi daripada had biasa, di luar kemampuannya dan kemudian ia terhenti,” kata Jonan.

Pesawat AirAsia QZ8501, yang terhempas di perairan Laut Jawa pada bulan lalu, didapati menaikkan paras ketinggian penerbangannya pada kelajuan lebih tinggi daripada biasa, dan kemudian terhenti secara tiba-tiba.

Menteri Pengangkutan Indonesia, Ignasius Jonan, mendedahkan demikian kepada para wartawan pada Selasa berdasarkan kepada maklumat radar yang menunjukkan terdapat beberapa lagi pesawat di kawasan tersebut pada ketika itu.

Sebelum QZ8501 hilang daripada pengesanan radar, juruterbang sempat meminta kebenaran agar paras ketinggian penerbangan dinaikkan untuk mengelak cuaca ribut, namun permintaannya itu tidak dibenarkan kerana lalu lintas udara yang sibuk ketika itu.

Sebelum ini, di sesi parlimen, beliau berkata maklumat radar menunjukkan pesawat itu, pada suatu masa, kelihatan menaikkan paras ketinggian penerbangan pada kadar 6,000 kaki (1,800 meter) dalam seminit sebelum terhempas.

“Saya rasa ia sesuatu yang jarang berlaku bagi jet pejuang menaikkan paras ketinggian kepada 6,000 kaki dalam seminit. Bagi sebuah pesawat komersil, menaikkan paras ketinggian kepada 1,000 atau 2,000 kaki dalam seminit sudah pun dianggap luar biasa, kerana ia tidak sepatutnya naik dengan begitu laju,” jelas Jonan.

Pasukan penyiasat Indonesia sebelum ini berkata mereka sedang menimbangkan sama ada kesilapan manusia atau masalah pada pesawat menyebabkan nahas udara itu. Mereka sudah pun menolak teori kemungkinan aktiviti pengganas sebagai punca nahas.

QZ8501 terhempas pada 28 Disember tahun lalu dengan membawa 162 penumpang dan kru, semasa dalam penerbangan dari Surabaya ke Singapura sebelum ditemui tiga hari kemudian di Selat Karimata dekat wilayah Kalimantan Tengah. – Agensi
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top