Nuffnang

CUEPACS : Jangan Sentuh Soal "Overtime"



PUTRAJAYA – Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) meminta agar penjimatan sebanyak lebih RM5 Billion yang akan digunakan untuk perbelanjaan mengurus tidak memberi kesan terhadap mereka yang mahu bekerja lebih masa. 

Presidennya, Datuk Azih Muda menjelaskan, penjawat awam yang bergaji rendah hanya bergantung kepada elaun bekerja lebih masa bagi menampung perbelanjaan seharian yang semakin meningkat ketika ini. “CUEPACS minta supaya jangan sentuh soal ‘overtime’ walaupun RM5 Billion atau RM6 Billion sekalipun, jangan lah potong ‘overtime’. 

Biarkan yang pekerja gaji rendah ni laksanakan kerja-kerja lebih masa seperti biasa,”katanya. Tambah beliau, perkara ini secara tidak langsung ia dilihat dapat membantu dalam meningkatkan ekonomi negara. “Bila dia (penjawat awam) dapat elaun, dia akan belanja dan secara tak langsung dia akan dapat menyumbang dalam pasaran,”katanya.

Semalam, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan beberapa langkah pengubahsuaian dan intervensi yang perlu dilakukan bagi menghadapi landskap ekonomi dunia.

Antaranya adalah penangguhan kenaikan kadar tarif elektrik, penangguhan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN), pemberian semula visa secara percuma kepada pelancong asing serta pengurangan harga bahan api.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top