Nuffnang

AWAS!!!! Bahasa Ringkas Anak-Anak Yang Ibu Bapa Perlu Ambil Tahu!!!




Sila jangan ambil mudah perkara ini. Kalau bukan ibu-bapa, siapa lagi yang akan memantau  aktiviti anak-anak apabila berada di luar bersama kawan-kawan mereka. Sesekali gunakan masa yang ada bersama mereka untuk memantau gajet atau hand phone mereka supaya penyesalan tidak berlaku di kemudian hari.

Perkongsian kali ini bukan untuk mendedahkan taktik atau trick bahasa ringkas yang membawa maksud yang tidak baik, tetapi sebagai panduan buat ibu bapa supaya memahami maksud yang cuba disampaikan melalui teks ringkas yang digunakan oleh anak-anak supaya tidak disalahgunakan.


Menjadi ibu bapa di zaman serba canggih memang tidak dinafikan mempunyai cabaran yang tersendiri.

Antaranya, anak-anak generasi baharu sekarang semakin terdedah dengan teknologi semasa hinggakan kadang-kadang mereka pula yang terlebih advanced daripada ibu bapa sendiri.

Sebagai contoh, anak-anak generasi Y kini lebih gemar menggunakan singkatan atau akronim yang memang agak janggal digunapakai oleh golongan lebih dewasa.

Jadi, untuk memahami apa yang sering diperkatakan oleh anak-anak anda, apa kata anda pelajari dulu bahasa-bahasa yang sudah sinonim dengan diri mereka tatkala berkomunikasi dengan rakan sebaya yang lain.



Hai, kalau macam ni, penulis pun pening nak faham. Haha! 

Sumber: Mynewshub.cc
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top