Nuffnang

HATI-HATI!!! Pengusaha Handphone CINA Perdaya Pembeli!!!

Kisah ini mungkin pernah dialami oleh pembaca semua, atau akan dihadapi nanti ketika anda ingin membeli handphone baru. Semoga kisah dan pengalaman yang dikongsikan ini dapat membuatkan kita supaya lebih berhati-hati ketika berurusan untuk jual beli handphone nanti.

Kisah ini dikongsikan dari blog Anak-Anak Negeri Sembilan. Kisahnya seperti berikut :





Saya mahu berkongsi pengalaman saya di TERMINAL ONE, tingkat Empat di kedai hp yg takde tulis nama kedai tapi paparan itam tulisan LENOVO. (Nama kedai dikatakan Wish Generation).

SEMOGA PIHAK RAMAI MENDAPAT PENGAJARAN DAN SETERUSNYA MEMBENDUNG KEJADIAN MENIPU LICIK INI!!!!

Kejadian berlaku pada 4hb Mei 2014, pkul 6.30 ptg. Saya menemani rakan datang ke terminal one, dgn niat utk membeli Apple Iphone 5. Setelah membuat tinjauan, di dapati harga yg di tawarkan suatu kedai di Tingkat 4, Terminal One dgn paparan Lenovo di kiosk tersebut (lokasi kiosk/kedai sperti dilakaran di bawah):






Apple Iphone 5 16gb berharga RM1699 manakala 32gb ditawarkan RM1899. Hanya perlu tambah RM200 dapat model 32gb. Setelah tawar menawar harga model 32gb diturunkan kepada RM1850 dan seterusnya final RM1800. Bagi kami harga tersebut ok, setelah dibandingkan survey kasar di The Mines, dan juga di sekitar Senawang.

Ketika itu, yg menjaga kiosk tersebut jugak dipercayai rakan kongsi kiosk tu dua orang wanita cina (berusia lingkungan 20-30 tahun). Setelah bersetuju dgn harga RM1800 utk model 32gb, kami bersetuju dan diberi tawaran percuma utk screen protector dan housing (anggaran bernilai RM10-15). Jadi, deposit diperlukan sementara menunggu pemasangan screen protector, rakan sy meletakkan RM50, lalu kami pergi membeli makan sebentar di kedai ground level Terminal One.

Setelah kembali dalam 15 minit kemudian, iphone siap dipasang screen protector, dan kami berpuas hati, lalu membayar baki sebanyak RM1750. Setelah itu, seorang perempuan berbangsa cina (berambut panjang), dgn cepat nya offer kami utk jailbreak iphone, sambil cerita kelebihan jailbreak/apps percuma dll.

Utk makluman, sy dah menggunakan product iphone selama 5 tahun lebih dan tidak menggalakkan jailbrek bagi pengguna biasa seperti rakan sy yg skadar melayari internet dan social surfing.
Jadi saya cakap tidak. Setelah berkali kali menolak tawaran tersebut, akhirnya beliau akur. Kemudian perempuan cina tersebut dgn cepat cakap, utk tolong create apple id, dan masukkan applikasi secara percuma. Dia ckp takpe sy tolong u.

Dalam hati sy tidak perlu pun takpe sbb applikasi itu percuma je, dan id bole kita create secara peribadi/privacy sendiri di rumah. Tapi ntah kenapa, sy dan rakan bersetuju lalu mgkin memudahkan kami lagi, bila balik tak payah susah2 nk create/install apps.

Jadi perempuan cina tersebut meminta kami masa 30-40 minit lagi - offer percuma utk create id, install application dan game serta update software iOS dari 7.0.x kepada 7.1

Jadi sekali lagi kami merayau2 utk membuang masa selama 30-40 minit.

Setelah kembali 40 minit kemudian, perempuan cina tersebut menunjukkan apa yg telah di lakukan seperti create id, disertakan id tersebut dan password, dan application seperti WECHAT, WHATSAPP, TANGO, VIBER, FACEBOOK dan TWITTER, tetapi tiada game game seperti yg dikatakan. Dalam hati sy ini semua free, xpe lah.

Akan tetapi perempuan cina tersebut ambil calculator dan tunjukkan charge sebanyak RM299 dikenakan atas service tersebut.


NAMPAK TAKKK?

1) Kesilapan pertama: tidak meminta resit ketika sebaik sahaja bayaran diberikan: kunun atas sebab professionalism/kepercayaan pihak kedai.
2) Verbal agreement mngatakan percuma tetapi kemudiannya RM299 utk software yg percuma?

Sedikit kekecohan berlaku, kerana saya bukannya buta Apple.


PERTAMA:

Saya menegaskan Apple ID adalah percuma. Akan tetapi kedua dua perempuan tersebut menegaskan ia berbayar utk model iphone 5 dan iphone 5s. Saya hanya menggunakan iphone 4s, jadi mereka ingt sy tak tahu tentang apple id.

Perempuan berdua ini claim: "Kalau u pergi midvelley apple centre u kne bayar RM500 tau, minta kad kredit la ape la tau utk create apple id".
Saya menegaskan secara percuma tetapi perempuan berdua ini tetap cakap kena bayar. Mereka berdua cakap mereka turut menggunakan iphone dan id mereka tersebut juga adalah dibyar kepada technician.

WHAT THE FISHHH??

Saya dengan tak puas hatinya mengeluarkan iphone saya, dan create Apple ID depan mata perempuan cina ini. Mereka berdua kelihatan gelisah.. Apple ID created, dan saya menegaskan bahawa saya pengguna apple product sudah 5 tahun lebih, macbook pro, air, ipad dan iphone. Kedua dua perempuan ini mula bercakap irrelevant, dan out of topic (explain apple id tu privacy, sebb tu kena bayar), dan masih menegaskan perlu bayar RM299.


KEDUA:

Saya jugak menegaskan di mana software yg dimasukkan itu, setting iphone dll. Saya masih tak nampak di mana yg kos RM299, sedangkan fb, whatsapp dan wechat adalah percuma.

Bagi saya RM299 adalah kos sgt menipu dan tidak disebut pada awal perjanjian.

KETIGA:

Saya dgn tegas mngatakan bayaran RM299 tidak langsung disebut pada awal perjanjian malah berkata ia adalah percuma, dan jugak ckp "mahu tolong install dan create".
Akan tetapi perempuan cina tersebut cakap: saya kata ada cas sedikit, mana bole percuma macam mana mahu buat bisness maa kalau percuma.

Saya skali lagi mencelah mngatakan KAMU PATUT CAKAP AWAL AKAN DIBYAR CAS RM299, dan dia dgn selamba cakap: saya tak tahu maa, ini harga technician skejap naik skejap turun, dan memberikan analogy pertandingan bola sepak Chelsea lawan Manchester mana tahu maa siapa menang siapa kalah, sama lah dgn harga service tersebut.
Betapa sakitnya hati aku dgr analogi bodoh perempuan tersebut.

Kemudiannya perempuan cina tersebut memanggil kawan mereka duma org lelaki.

Seorang rakan mereka berbadan gempal, berusia awal 30an menegaskan kami tetap perlu bayar. Saya sekali lagi menegaskan apple id percuma dan menunjukkan bukti saya sendiri telah mencipta id dalam 5 minit sahaja di depan mata kedua dua perempuan cina tersebut.

Kemudian statement berubah, lelaki itu cakap perlu byar sbb "You suruh kami buat jadi you kena byar service kami", dan skali lagi saya tegaskan pada mulanya perempuan cina itu menawarkan percuma tetapi kemudiannya menafikannya.

Akhirnya setelah 40min di kiosk tersebut mempertikaikan RM299, terpaksa di byar jugak.
Setelah ditawarkan RM250 harga final. Kemudian resit barulah dikeluarkan

Dalam hati saya mahu report kepada polis tetapi tidak yakin akan keupayaan polis dalam settlekan kes mcm ni, dan jugak terfikir persatuan pengguna tetapi yakin persatuan pengguna Negeri sembilan tidak kuat.

Saya dalam dilemma patutkah diajukan Report kepada polis/persatuan pengguna.

Ada sapa2 pernah alami situasi seperti ini?

Saya sakit hati sbbkan kejadian penipuan ini pasti byk berlaku tambah2 pulak kepada sesiapa yg tidak tahu pasal Apple product. Saya simpati kepada sesiapa yg terkena dgn cara begini.

Nasihat saya, boikot kedai ni terus. (Gambar kedai tersebut takde kesempatan utk snap).
Share this article

58 Komen:

  1. kalau tak tipu bukan cina, lau dia ada samseng kita juga ada gedebe, cuma melayu tetap melayu, patut kita boikot kedai cina..kita ada kuasa pembeli, guna kan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. komen racis. bagus. Penipu apa apa bangsa pun ada tapi kamu mesti caci cina. saya bagi kamu thumbs up.

      Padam
    2. im not trying to defend the shopkeeper, if you think the source of cheater are come from only chinese. i can bet every races does cheat or lie. and dont tell me you dint even say a single lie in your entire life. please judge people with facts, not racism.

      Padam
    3. u r racist n those who make Msian fighting ourself.

      Padam
    4. mana mana satu bangsa pun ada golongan jahat, kamu ni memang racist.

      Padam
    5. if u do really think that chinese are cheater.. then can u really say than malay also din cheat? those police kip on taking the rasuah mean wut? or they are not malay? pls do really think before u giving a comment. u dumb.. racist does not solve the problem and don't try to fire up the case lar wei.. pls use ur fckng mind and think pls.. u are as dumb as the swaine... sum more.. if u really think the storekeeper is not professional enough.. pls go ahead and report to the police and the consumer department... u have the rite to do so.. so don be farking RACIST u dumb ass..

      Padam
    6. Sy setuju dgn anon 2:42, ku tak menipu bukan cina namanya. Saya penah membongkar penipuan seorang tokey kedai runcit cina pada tahun 1972 di kampung saya. Dia meniou timbngan berat "kati" dengan menggunakan berat tembaga yang diubah. Setelah sy hebahkan penipuan tersebut, cina tu tutup kedai dan berambus entah kemana. Terima kasih Cikgu Dolah yang mengajar Ilmu Hisab ketika itu.
      Sampai sekarang saya sentiasa prejudis dengan kedai cina

      Tok Siron

      Padam
  2. SAYA RASA PERKARA INI TIDAK BOLEH DIBIARKAN, ITU UGUTAN, DAN UGUTAN ITU JENAYAH. SAYA PASTI POLIS BOLEH MEMBANTU HAL INI. SAUDARA HENDAKLAH BUAT LAPURAN POLIS.. JANGAN BIARKAN BEGITU SAHAJA.... PERKARA INI SEMEMANGNYA BANYAK TELAH BERLAKU... INI ADALAH TEKNIK PERNIAGAAN KOTOR... MEREKA..LAIN KALI KALAUMEREKA PANGGIL YANG BADAN BESAR.. KITA PUN PATUT PANGGIL BADAN YANG LEBIH BESAR.. SEBAB NYA SAUDARA TIDAK MAHU BERGADUH..INI PERNIAGAAN AIR LIUR... MELAYU MEMANG TAKUT DAN TERLAU MUDAH BERALAH..DAN TIADA TEMPAT BERGANTUNG....SESIAPA MEMBACA HAL INI TOLONG LAH BANTU SAUDARA KITA INI...

    BalasPadam
  3. Nak boikot macamana... 90% adalah perniaga cina... Inilah nasib orang melayu selalu kena tipu dari dulu hingga kini.

    BalasPadam
    Balasan
    1. nasib orang melayu?saya bangsa cina yang miskin,apakah nasib saya?melayu tak bawa bmw porshe benz ke?bukan pasal bangsa lah!kan kita semua anak malaysia,bro

      Padam
    2. org cina x bwk bmw merc porsche lambo ke?

      Padam
    3. Ini bukan pasal cina melayu india,ini pasal business yg tak transparent. Saya cina pun sokong u pergi lapor polis,ini hal pengguna,we r malaysian

      Padam
  4. report kt persatuan pengguna islam(PPIM).dengar bernama radio pukul 1.15noon - 2pm.ckp ngan tok ki in sha Allah dia akan tolong.atau layari laman web PPIM.ni bukan promosi cuma nak tolong hak2 pengguna

    BalasPadam
  5. Datang awal pagi simbah cat merah kat kedai dia tanda amaran.

    BalasPadam
  6. p la official store.. ape2 hal senang...x phm btl la org p bli hp kedai mcm tu.. semua penipu.. klu ade yg p repair dorg ambik part ori ganti dgn tiruan..

    BalasPadam
  7. Simpan resit supaya jadi bukti item yg dicaj, mudah nanti jika nak buat report ke persavan pengguna.

    BalasPadam
  8. Pg tribunal pengguna..insya allah

    BalasPadam
  9. Sepatutnya masa hari tersebut suruh polis dtg on the spot sbb ada unsur ugutan dan peras ugut. Bila diorang nampak polis terlibat, mungkin tak perlu byr harga rm200 tu

    BalasPadam
  10. Seposen SehinggitMei 07, 2014 7:42 PTG

    Siapa lagi kalu bukan Melayu yang senang kena tipu oleh DAPigs...Melayu sanggup jual negara pada Cina DAPigs inikan rm290 untuk id.

    Aku pernah sergah amoi langsi di workshop. Aku minta tambah gas aircon. Dia mula cakap merapu itu ini kata gas sekarang mahal mahu cag aku pasl gas airkon kereta jenis freecfc bla bla bla, seolah olah Melayu semua bodoh!!! Aku tarik amoi tu dekat muka aku dan aku teriak sama dia... Hoi Amoi lu ingat gua baru beranak semalam ka?? Gua sudah pakai 20 biji kereta sebelum kamu diberanak lagi, jangan nak kelentong aku!!!! Tiiuuu!!

    BalasPadam
  11. Kedai kt terminal 1 kbnykan nya suma tipu. Pernah kena jgk kt level 1 x silap. Tipu jgk.siap nk brgaduh lg. Bnda sume x original

    BalasPadam
  12. Sepatutnya x payah bayar deposit pun utk beli brg mcm tu....brg pun masih kat tgn dia...tu yg u terperangkap gara2 u dah bayar deposit dan dah bayar harga hp sblm dia offer mcm2...next time minta dulu semua service yg dia blh buat scra percuma, suruh dia tulis resit....dah ready resit dan dpt brg baru bagi duit...itu hak kita...

    BalasPadam
  13. Sy pernah terkena! Tp sy xthu, sy bayarkn je.. haih... :(
    jgn belimdlm teminal 1, kbyknnyer penipu! 2 KALI PERNAH KENA.. HAMPEH BTL..

    BalasPadam
  14. kejadian berlaku kat tempat kerja aku ...
    memang sini tiap2 mingu pon ade gaduh...
    tipu orang je... lepas tu tuka2 tokey... tpi hari tu yg
    gadoh smpai pecah kedai org tu di kerjanya.. haha
    yg pembli pulak seorang askar.,.. memang la hati panas.. :)
    cuma saya kerja kedai pc je.. :)

    BalasPadam
  15. takpe bro..akhirat dia kena.tenang je harta benda dunia ni.

    BalasPadam
  16. Nak phone ori pada harga borong boleh try ke satu kedai di Subang Jaya SS15.
    www.directd.com.my

    BalasPadam
  17. Saya pernah kena , tapi saya beli BlackBerry suatu masa dulu kat Terminal One.Dia cakap nak install software FB Twitter etc secara percuma.Walhal boleh je download dekat BlackberryWorld secra percuma tetapi saya malas.Akhirnya saya kena bayar RM150 untuk perkhidmatan tersebut siap saya bergaduh lagi.Nak tak nak kena bayar jugak

    BalasPadam
  18. Kalau nak harga yang berpatutan pegi kedai apple terus!! Takpayah nak heboh2 kena tipu lah apa lah!!! Lepas tu jagalah mulut tu!!

    BalasPadam
  19. Bkn semua kedai cina macam tu juga,kadang ada kedai bagus nak terang kamu tahu tapi customer nak cari lagi murah,lagi bagus...tapi service kemudian complaint tak elok...jadian berlaku hari2...esok nak beri jangan buta tengok harga saje...kena tawar kedai yang mana boleh percayai.mereka penting duit tapi tak penting kan nama syarikat,I harap kamu boleh shared bagi tau semua rakan.Quality service perlu penting lagi daripada harga yang ditawar.

    BalasPadam
  20. ada lagi yg lampau dari u...take it as lesson..jgn beli sana..

    BalasPadam
  21. kena tipu biasa nak yg paling murah...jangan tamak murah harga iphone ori semua standard
    survey2 akhirnya kena tipu..

    BalasPadam
  22. terminal semua prniaga kedai taifon adalah penipu..saya perniaga kedai talifon kawasan seremban iaitu di Dusun Nyior(siapa ddk sban tau a :P )..sy tau smua kegiatan mereka..klau dowg ckp nk bgi wrty 2 tahun, 3tahun, tu smua penipu..wrty tak boleh di tambah selamanya..dan pastikan semasa beli wrty card ade di dalam kotak sebelum meninggalkan kedai tersebut..kawan setaman saya kena tpu sbb wrty card xde..ble nk claim wrty dye ckp xblh sbb wrty card xde..n terpaksa la dye bayar lagi..take not pada yang ingin membeli di sana :)

    BalasPadam
  23. bro ?? LVL 4 ke LVL 3 bro ?? yg aku tau LVL 4 kat karoke uh n kat golden screen(wayang)

    klau LVL 3 naik escalator jmpe cool blog sblh dye kedai selipa

    BalasPadam
  24. biasa la....terminal 1 memang macam tu.....lagi pun iphone 5s harga tu bukan original punya harga...ap set

    BalasPadam
  25. Kalau I sudah angkat phone baru dan lari secepat mungkin, tak nak deal dengan orang ni semua

    BalasPadam
  26. saya berbangsa cina tapi saya perlu kata, PENUAL BANGSAT MEMANG BANGSAT. kalo x confirm dengan service jailbreak, pergi tanyalah technician itu ada cas ke x. sohai punya pompuan, harap 1 hari dia kena jahanam. tau makan gaji dgn komisen tapi x tau jaga hati customer.
    nasihat kepada blogger sekian, lain kali kena rekod kalau penjual offer service percuma sekian. sebab verbal agreement lebih kukuh kalo ada bukti.
    anyway, report kat tribunal pengguna, bagi dia kena kao kao.

    BalasPadam
  27. Saya pernah alami. Barangkali kita di kiosk yg sama. Saya membeli samsung galxy s2. Saya meminta yg original bukannya yg ap. Sebelum saya mmbuat pmbyaran deposit saya sudah terlebih dahulu mengecek IMEI no di fon yg display, dan sy mminta stok baru dan tidak mahunyg display. Dan mcm yg anda kena, saya di minta mmbayar deposit rm50. Dan di minta berjalan2. Setelah 30 minit saya kembali ke kiosk tersebut. Saya terima fon yg sudah di lengkapi screen protector dan casing free yg di beri. Namun setelah di semak semula iMEI nom ternyata itu adalah fon display tadi.. saya bertengkar sebentar, kemudian mereka stuju tukar kan saya dgn fon lain yg sama jenis. Saya puas hati dan kembali ke rumah. Malang sungguh nasib, apabila cas fon. Fon menjadi panas sehingga mahu meletop. Ke esokannya sya kembali ke kedai tersebut. Mereka ganti kan dengan bateri baru. Saya pulang ke rumah, perkara yg sama berlaku lagi.., keesokan hari saya kembali ke kedai tersebut, kali ni saya membawa abang saya. Namun mereka bstuju utk gantikan fon baru. Smtra mngu mereka mgbil stok, sy merayau ke stor samsung yg baru sahaja di buka ketika itu. Saya tanyakan harga s2. Mereka kata, samsung s2 dh x kluar lg, kalau ada pn yg dari china atau ap set.. masa tu bederau jantung.. tapi sy sabar lg. Saya kmbali ke kiosk dan mndapati phone sy telah dtukar. Saya redha. Kembali ke rumah dgn perasaan sedih, namun sekali lagi saya mahu cas bateri. Sudah berjam2 saya cas namun x juga naik. Hati sudah lama berang... saya nekad esok hari last saya ke sana. Saya membawan3 orang rakan. Saya bersemuka dengan cina2 di sana. Org yg serve saya cuti, tapi saya x kira. Saya katakan, yg mereka telah menipu saya kata s2 saya mahukan adalah original. Kemudian dgn masalh phone panas dan bateri yg x sudah. 2 org cina lelaki di sana diam x terkata sambil cuba menukar bateri pada phone saya. Saya tetap sembur mereka. Sehinggala mereka campak phone s2 tersebut dan berlalu pergi meninggakan saya dan rakan di kiosk tersebut! Kemudian muncul cina perempuan, memberi penerangan. Saya ugut merek mahu laporkan pada pihak polis. Namun mereka tetap x mahu mmulangkan duit saya. Sehinggalah salah sorang rakan saya menelefon makciknya yg bertugas di iPD, masa tu baru lah mereka setuju nak tukar kan fon saya. Saya kata saya x kisah fon apa pun yg penting original. Bukan klon, buka ap set. Mereka mnukarkan dgn s3 mini. Namun saya di minta mmbyar rm400. Bygkan sy mmbli s2 dgn hrga rm800. Sy perlu mnbah lg rm400 utk mndptkn s3 mini orignal yg bhrga rm999. Ini tidak adil!!! Saya akhirnya bertengkar.. sehinggala mere bersetuju mgurangkan kepada rm200. Dan saya tahu jika saya mmbwa kpd phak polis pasti kes ini akan lambat selesai. Oleh itu sy stju mmbyr rm200. Dan saya mmbawa pulang s3 mini original yg sy gunakn sehingga hari ini. Sejak tu, saya x berani lagi mmbeli handphone di terminal 1 seremban. Saya Saya blacklist terus tempat tu.

    BalasPadam
  28. Mmg banyak yang buat cara tu di terminal one.aku pernah kena.tapi satu sen pun aku tak bayar.hati2 lah beli handphone kat situ.biasa pendatang asing mmg kena pancung beli handphone kat situ

    BalasPadam
  29. SAYA ORANG CINA,SILA Jangan beli di Terminal 1 seremban......yang lain tempat beli ok............mereka sentiasa tipu orang,kawan saya pernah kerja di terminal 1,sana punnya boss sentiasa ajar perkerja tipu pembeli.......mereka tipu semua kaum....

    BalasPadam
  30. Sape2 y ada bukti kukuh, bole bt aduan ke kementerian perdagangan dalam negeri. Klu x, smpi bila-bila rakyat seremban akan ditipu.

    BalasPadam
  31. Bro, i cadangkan report kes tu kat balai polis, hal ehwal pengguna & terminal 1. supaya tidak lagi ada orang yang tertipu lagi.kita jangan biarkan pengusaha mengbuli kita. tunjukkan kekuatan kita. harap pihak berkuasa mengambil tindakan kepada x boss.

    BalasPadam
  32. JANGAN LEPASKAN KEMARAHAN AWAK DENGAN TIMBULKAN ISU PERKAUMAN PULAK,TAK SEMUA CINA MACAM TU,APA APA BANGSA PUN ADA YANG BAIK DAN YANG SEBALIKNYA,SAYA PUN ADA RAMAI KAWAN MELAYU,KITA PUN GAUL DENGAN RAPAT,TAK ADA HAL.BAIK JUGA AWAK KONGSI HAL NI KAT SINI,TAPI JANGANLAH DISEBUT SEBUTKAN KAUM PULAK,YA.......SEBUT SAJA NAMO KODAI,NO KODAI ,MACAM TU.......

    KALAU KITA BIJAK,DAH TAHU KODAI SANA TAK JUJUR,LAIN KALI TAK YAH LAH KITO POYI LAGI NANTI,UNTUK INFO AWAK,SAYA PUN KENA TIPU KAT KODAI SANA TAHU,MEMANG MARAH SANGAT DENGAN CARA NIAGO DIA ORANG,JADI KITO JANGAN PERGI BELI KAT SANA LAGI.O.K.......

    BalasPadam
    Balasan
    1. Lu bukan cina,,,

      Padam
    2. cina mana ada tengok halal haram brader.. memang melayu tu pun ade je menipu.sekurang2nya dlm agama engkau orang tau kalo harini menipu, esok2 dia menjawap dengan tuhan. tapi cina? sebabkan bangsa yang satu ni memang selalu kena menipu dalam bisnes kalau nak sukses. ini adalah fact!

      #komeninimemangkomenrasis

      Padam
  33. We can visit the Lenovo Website at http://lenovo.com/my/en/ and click " Where to Buy " Genuine or Original " Product, included Tab, Smartphone and Tab... to Avoid to purchase AP set Smartphone And Tab...

    BalasPadam
    Balasan
    1. YES, WE CAN LOOK FOR LENOVO PARTNER NEARBY YOU... BECAUSE THEY CAN NOT SELL "AP" AND "LOCAL" SET PRODUCT, EVEN NOTEBOOK, SMARTPHONE AND TAB...

      Padam
  34. biasalah..nak murah tapi nak ori...kasi ori, harga nak ap. belilah di tempat yang standard...terminal 1 macam macam harga u boleh dapat..makin survey makin murah..ada otak pun tau la harga xkan murah sampai x reasonable..

    BalasPadam
  35. iphone5 rm2199 (mahal)............servey-------> survey--------->rm1899 (murah) beli-----tambah 299-----=rm2198 (kena tipu)....harga sama ,taktic lain..hahahaha

    BalasPadam
  36. thanks for sharing n alert us...i pray to God that bloody scammers wont go anywhere n their business will go bankrupt and close down one day

    BalasPadam
  37. Jangan beli hp di terminal 1...kebanyakan adalah penipu~
    Sy ada rakan dulu kerja di t1 dan dia juga mengaku kebanyakan penjual hp adalah penipu.
    Target mereka kebanyakan adalah pendatang asing

    BalasPadam
  38. member pernah kene tipu, mula sorng amoi tu (tauke kedai) bg tahu yg handphone tu (Lenovo A880) cume rm800 siap semua sekali (software, memory card, powerbank n app yg telah siap di install) lepas siap semue tu dye mintak tambah lagi rm200 ... what the Fishhh, lg lame duk kt kedai tu ... lg sakit ati jd nyer

    BalasPadam
  39. kena tipu pun nak related dengan kaum, bukan cina saja tau tipu, sama dengan malay jer. kalau takut, pergi saje authorize shop beli, sbb lu org nk murah tapi xnak buat survey dulu sbb tu kena tipu. Don't b a racist, just blame for ur stupidity.

    BalasPadam
  40. Anonymous Malaysian ChineseMei 11, 2014 12:17 PG

    Kan bang ckp kedai ni penipu, jadi kita pasti menyangkal dan boicot kedai tersebut
    yg apa sya tau lah mencipta apple id dan jailbreak adalah percuma, majikan x blh menguasai pelanggan menerima perkhidmatan jika plggn x bersetuju sebelum deal
    aku pun setuju juga dan sokong bang utk melapor polis spy kes ni dpt diberhentikan,report kat polis pasti dia akan kenal denda kaokao dan yg apa aku x puas hati adalah yg beberapa komen kt atas yg menarik topik perkauman, ni sebab mengapa kita org msia masih x mengekal perpaduan sampai abad ni, sakit hati nyerr

    BalasPadam
  41. saya baik dgn slh seorg isteri technician d term1. beliau kata,kebanyakan penjual h.p d term1 tu penipu coz ada yg jual made in china/a.p set d katanya ori. 1 lagi,ada gak yg jual phne yg body baru tp dlm semua 2nd hand!....... haaaa....kn haru biru d buatnya. sbb tu kalau kita tgk,byk h.p kt term1 murah sket laa brbnding tmpt lain

    BalasPadam
  42. Kat law yat b.bintang lagi teruk ni bukan cita bangla yg berniaga, tetapi penjual berbangsa cina yang jual handphone dengan harga murah....
    handphone yang harga mahal penjual cina cakap ni ori, pun kena tipu sebabnya?
    memang boleh pakai ikut gerenti tapi tamat gerenti esoknya dah rosak!


    handphone yang mahal nie suma cina malaysia beli dari pengilang ciplak negara cina, tengok baju,kasut ciplak negara cina menang nampak ori tetapi x bleh pakai lama....
    jadi senang cita report ke kdn, sebarkan penipuan kaum cina di malaysia nie di internet jangan buat diam, sebarkan....

    HATI-HATI APABILA BERURUSNIAGA DENGAN KAUM CINA DALAM APA URUSAN PUN!

    BalasPadam
  43. salam, ini serius, harini saya kena tipu jugak di kedai cina kota raya, awas jgn membeli handphone disana, saya malas nak cerita sbb panjang ceritanya, wallahi ini amaran & peringatan buat kita semua.

    BalasPadam
  44. jiran sy baru kene tipu bbrp hari yg lepas...dah wat report polis,dia suh dtg kdai balik.dia bgbtepon lain,rupenya tpon ciplak,,,,,ceh...harini nk g lg,xtau ape cerita...hmm

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top