Nuffnang

KANTOI LAGI : Tipu Helah Rafizi Dibongkar Pimpinan Tertinggi PKR!!!


Anggota Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, Latheefa Koya membalas serangan Rafizi Ramli atas apa yang didakwanya sebagai ‘tanggapan’ naib presiden PKR itu bahawa bekas pengerusi BERSIH, Datuk Ambiga Sreenevasan terlibat dalam penyingkiran bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
Latheefa mendakwa ‘arkitek Langkah Kajang’ itu kini cuba menyalahkan orang seperti Ambiga, yang menentang langkah tersebut.

Pada masa itu, katanya, Ambiga secara terbuka mengkritik Langkah Kajang dan lantang menentangnya.

“Rafizi kemudian berpura-pura memohon maaf secara terbuka dan mendakwa dia akan menjelaskan kepada orang ramai.

“Sekarang, lagu itu semuanya berubah, dia mendakwa sekarang bahawa Ambiga juga memberikannya beberapa dokumen, untuk memberi tanggapan bahawa Ambiga mengambil bahagian dalam penyingkiran Khalid Ibrahim – padahal sebenarnya dia tahu sangat dia (Ambiga) tidak pernah terlibat dalam hal itu, atau apa-apa rancangan atau agenda lain parti,” katanya dalam satu posting di Facebook.

Latheefa merujuk kepada penjelasan Rafizi semalam di mana beliau menafikan menganggap Ambiga sebagai “anti-HARAPAN”, tetapi berkata beliau menegaskan bahawa Ambiga tidak menyokong pembentukan HARAPAN sejak dari hari pertama.

Dalam penjelasannya yang panjang lebar itu, Rafizi juga menyatakan: “Sebelum Langkah Kajang, saya bertemu dengannya (Ambiga) secara peribadi di Pusat Membeli-belah Bangsar semasa makan tengahari untuk mendengar pandangannya tentang prestasi menteri besar Selangor ketika itu.

“Pada pertemuan itu, beliau juga menyerahkan satu dokumen yang akhirnya membentuk salah satu pertimbangan penting yang membawa kepada keputusan PKR untuk menyingkirkan Khalid Ibrahim menerusi Langkah Kajang,” katanya.

Langkah Kajang diilhamkan pada 2014 untuk membolehkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding di kerusi DUN Kajang dalam satu pilihan raya kecil, yang kemudiannya akan melayakkannya mengambil alih sebagai menteri besar Selangor, menggantikan Khalid.

Bagaimanapun, PKR akhirnya terpaksa mencalonkan isteri Anwar, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail kerana kes Liwat II yang berisiko membuat Anwar tidak layak bertanding.

Wan Azizah, yang memenangi pilihan raya itu, kemudiannya disokong oleh PKR dan DAP untuk mengambil alih jawatan menteri besar Selangor. Bagaimanapun, PAS, yang tidak bersetuju dengan Langkah Kajang dan enggan untuk bekerjasama.

Dalam krisis politik itu, dua anggota Dewan Undangan Negeri PAS, Saari Sungib (Hulu Kelang) dan Hasnul Baharuddin (Morib) menyokong Presiden PKR, Wan Azizah tanpa restu PAS, yang membuat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menuduh PKR “mencuri” wakil rakyatnya.

Sultan Selangor akhirnya memilih Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali (foto, bawah, kiri) sebagai menteri besar.

Latheefa menuduh Rafizi menyusun langkah Kajang semata-mata untuk menghalang Azmin daripada menjadi menteri besar.

Beliau menambah Rafizi mendakwa telah mendapat sokongan daripada Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat untuk menyingkirkan Khalid
sebagai menteri besar.

“Tetapi satu perkara yang pasti – Hadi tidak pernah bersetuju.

“Apa yang dilakukan oleh budak ini? Dia segera mendedahkan bahawa sebelum pilihan raya umum ke-13, Hadi tidak mahu Anwar menjadi perdana menteri dan bahawa sebenarnya Hadi mahu (veteran Umno) Tengku Razaleigh Hamzah.

“Pendedahan yang dikatakan itu adalah tidak perlu, ia menimbulkan kemarahan Hadi,” kata Latheefa sambil menambah bahawa ia menjadi permulaan pergeseran antara PAS dan Rafizi.

Latheefa berkata beliau juga mempersoalkan hikmah Langkah Kajang itu ekoran kes liwat Liwat II yang sedang berjalan.

“Saya bertanya kepadanya, bagaimana jika Anwar disabitkan (kerana pada masa itu, (kes) Anwar masih ditetapkan untuk pengurusan kes).

“Anda tahu apa jawapannya?” ‘Oops, saya tidak terfikir mengenainya. Adakah dia sekarang akan menafikan berkata demikian kepada saya?” soal Latheefa.

Anwar pada 7 Mac 2014 didapati bersalah terhadap tuduhan meliwat oleh Mahkamah Rayuan. Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman lima tahun penjara ke atas Anwar pada Februari 2015.

Anwar mendakwa dakwaan terhadapnya bermotifkan politik. Beliau dijangka dibebaskan pada awal tahun 2018.

BB Kata : Orang macam Rafizi ini bukan tidak cerdik, tetapi memang dia suka memutarbelit fakta supaya kehilatan hebat, hero dan bersih.... pigidah!!! Kalau dia ini boleh dikategorikan lembu, yang percaya kepada lidah bercabang ni pula nak panggil apa?
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top