Nuffnang

TAMATKAN F1 : Setelah 17 Tahun Kita Diperbodohkan?



Pada mulanya, saya 70% menyokong Malaysia menghentikan Formula Satu tetapi selepas mendengar apa yang bekas pemilik F1 berusia 86 tahun yang bodoh Bernie Ecclestone berkata, saya sekarang 150% menyokong. 

Selepas Najib menyaksikan kita telah kerugian sejumlah besar wang kerana menghoskan F1 setiap tahun selama 17 tahun, Malaysia telah memilih untuk menghentikannya bemula dari tahun depan.

Ecclestone kemudian secara mengejut mengakui F1 telah sengaja meletakkan caj yang terlebih tinggi kepada tempat perlumbaan termasuklah Malaysia untuk hak untuk menghoskan F1 - oleh itu menyebabkan mereka kerugian.

Sebagai menjawab, bos litar Sepang kita Razlan Razali berkata Ecclestone tidak mempunyai rasa hormat dan menyebabkan penganjur "kelihatan seperti orang bodoh" apabila Ecclestone berkata mereka sengaja meletakkan harga yang terlebih tinggi. 

Ecclestone kemudian menjawab bahawa tidak ada yang akan merindui F1 Malaysia kerana mereka masih mempunyai Singapura. Beliau kemudian berkata:

"Tiada siapa yang membuatkan beliau kelihatan bodoh, dan ia adalah sukar untuk membuat orang kelihatan bodoh. Jika mereka bodoh, maka mereka memang bodoh," dan bahawa ia bukanlah salah mereka bahawa perlumbaan di Sepang tidak menghasilkan keuntungan.

Kami tidak perlu dengan sengaja dirompak oleh lelaki putih tua seperti anda dan dilayan tanpa rasa hormat.

Kami sudah ada bekas PM lama kami untuk merompak kami dan menghina kami. Kami tidak memerlukan anda, Ecclestone.

Tidak hairanlah begitu banyak trek popular dahulu seperti Zolder dan Zandvoort, Nürburgring dan Brands Hatch telah berhenti menganjurkan F1.

Korea Selatan juga menghentikan F1 mereka pada tahun 2013 hanya tiga tahun selepas memulakannya dengan memetik kos yang tinggi.

Malah Marseilles Grand Prix yang terkenal juga telah dihentikan selama 10 tahun dan hanya akan memulakannya kembali tahun depan.

Oleh itu, saya sekarang 150% menyokong untuk tidak dihancurkan oleh orang putih, kehilangan wang yang banyak setiap tahun (Forbes menganggarkan kos sebagai AS$1 bilion atau RM4.34 bilion dalam tempoh 10 tahun) dan yang teruk lagi, dihina pula.

Perdana Menteri kita telah membuat keputusan yang tepat untuk menggugurkan F1.

Jangan bimbang. Anda masih mempunyai Singapura, bukan?


Tulisan asal oleh:
Lim Sian See, Facebook Lim Sian See, 1 Mei 2017
----
http://www.freemalaysiatoday.com/category/highlight/2017/05/01/ecclestone-formula-one-will-not-miss-malaysian-gp/

Link asal artikel: 
https://www.facebook.com/lim.siansee
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top