Nuffnang

BIADAP!!!! EXCO CINA PENANG PERTIKAI KHUTBAH JUMAAT ISU AURAT!!!



Kurang ajar!!! Woi nyonya cina tua, lu jangan main-main dan mencabar kesabaran umat ISLAM di Malaysia mahupun di Pulau Pinang. Hormatilah agama lain sekiranya anda mahu agama anda juga dihormati. Tahniah juga buat PAS. Inilah kejayaan tahalul BASI korang bersama puak-puak pemakan babi yang tak sedar dek untung.

Selepas peguam Eric Paulsen melabel khutbah Jumaat Jakim ekstremis kini seorang exco Pulau Pinang pula mengkritik khutbah Jumaat Jais yang menyentuh mengenai isu tutup aurat bagi mengelakkan daripada dirogol.

Exco wanita Chong Eng berkata, mesej khutbah Jumaat Jais itu memberi maklumat silap mengenai rogol, menyalahkan mangsa rogol dan menunjukkan berat sebelah lelaki dalam kepimpinan agama.

“Malangnya, khutbah Jais memberi maklumat mengelirukan, tidak bertanggungjawab, kurang hormat dan jelas berat sebelah lelaki.

“Mesej tutup aurat langsung tidak membantu mangsa wanita dari segi serangan seksual dan penderaan.

“Sebaliknya, ia mengalihkan kesalahan dan tanggung jawab mencegah jenayah seksual ke atas mangsa dan bukannya orang yang menyerang,” kata Chong yang juga pengerusi Perbadanan Kemajuan Wanita Pulau Pinang (PWDC) dalam satu kenyataan hari ini.

Jumaat lalu, Jais menukilkan khutbah Jumaat bertajuk “Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri.”

Dalam khutbah itu, Jais berkata, wanita Muslim wajib menutup aurat bagi mengelakkan daripada diganggu secara fizikal atau mental, bagi mengelakkan fitnah, pandangan jahat dan perkara yang buruk.

Kejadian seperti rogol, zina dan sumbang mahram boleh dielak jika wanita menutup aurat, menurut khutbah itu.

Chong berkata, penekanan Jais terhadap aurat wanita dan menyalahkan mangsa menunjukkan kepimpinan agama Malaysia tidak sensitif gender atau memahami isu wanita.

Beliau menyeru usaha konkrit dilakukan bagi meningkatkan perwakilan wanita dalam semua sektor, terutama kepimpinan agama.

Chong yang juga wakil rakyat DUN Padang Lalang dan bekas Ahli Parlimen Bukit Mertajam berkata, rogol membabit perkara lebih rumit daripada kegagalan wanita untuk menutup aurat.

Kepada kerajaan khususnya pihak yang bertanggungjawab, tangani dan bendunglah perkara ini sebelum menjadi parah. Ingatlah, puak-puak ini akan sentiasa "menyerang" dan mencari kesempatan untuk mempersendakan agama Islam dan seterusnya menyebarluaskan fahaman mereka secara terbuka. Cegah sebelum PARAH!!!
Share this article

1 Komen:

  1. Awat yang kecoh sangat, dia pi solat jumaat ke?

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top