Nuffnang

TELADAN : Kisah Istana Umar Al-Khattab RA



Pada satu hari ada seorang Yahudi daripada Mesir baru sahaja tiba di Madinah. Apabila sampai di Madinah si Yahudi itu bertanya dengan seorang lelaki di mana letaknya istana Khalifah atas sesuatu urusan. Maka lelaki itu memberitahu lepas zohor nanti beliau akan berjumpa dengan khalifah duduk berehat di depan masjid di bawah batang kurma. 

Si Yahudi terbayangkan istana akan keindahan istana khalifah difikirannya. Namun begitu apa yang difikirkan olehnya ternyata salah sama sekali. Dia bingung dan pelik apa yang dilihatnya, ternyata tempat yang ditunjukkan lelaki itu tidak ada satu pun bangunan megah yang mirip istana. 

Apa yang dilihatnya hanya sebatang pohon kurma di bawah pohon kurma ada seorang lelaki berjubah kusam yang sedang bersandar yang kelihatannya memejamkan mata sambil berzikir-zikir. Si Yahudi itu tidak mempunyai pilihan lain kecuali mendekati lelaki tersebut. 


"Maaf saya ingin bertemu dengan Umar bin Al-Khattab?" tanya lelaki Yahudi itu. 

"Akulah Umar bin Al-Khattab" jawab lelaki itu seraya bangun berdiri. 

Si Yahudi itu terpinga-pinga seolah-olah tidak percaya lalu bertanya lagi. 

"Saya maksudkan Umar, Khalifah yang memerintah negeri ini." jawab si Yahudi dengan tegas. 

"Ya akulah Umar yang memerintah negeri ini,"jawab Umar Al-Khattab dengan tegas juga. 

Si Yahudi tadi termenung sebentar memikirkan apa yang dilihatnya jauh berbeza dengan para rahib dan rajanya yang hidup serba mewah dengan kekayaan yang melimpah ruah. Dia sungguh tidak menyangka bahawa ada pemimpin islam yang beralaskan sehelai tikar dibawah pohon kurma berlantaikan langit di tengah-tengah kemewahan rakyat yang hidup makmur dan bahagia. 


"Dimanakah istana tuan,"tanya si Yahudi itu lagi. 

"Rumahku terletak di sudut jalan itu, rumah ketiga yang terakhir."jawab Umar ra.

"Adakah rumah yang kecil dan kusam itu rumah tuan?"tanya si Yahudi lagi.
"Ya itu adalah rumahku, tetapi istanaku adalah di hati yang tenang dan tenteram beribadah kepada Allah,"jawab Umar ra. 


Si Yahudi yang pada mula-mulanya merasakan seolah-olah dipermainkan itu berasa sungguh terharu kerana zuhudnya kehidupan Saidina Umar ra. Seorang khalifah islam yang mempunyai empayar yang besar tetapi mempunyai hati yang cukup tawaduk. Ini membuatkan si Yahudi itu benar-benar tersentuh hati lalu memeluk islam. 

Dia kemudian menangis dan terharu dengan sikap yang ditunjukkan oleh Saidina Umar ra, seorang Khalifah atau pemimpin yang mempunyai kehalusan budi pekerti, tawaduk dan zuhud dari kenikmatan dunia yang hanya bersifat sementara.
Share this article

1 Komen:

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top