Nuffnang

INFO PENTING : Syarat-Syarat Kelayakan Skim Subsidi Petrol




Syarat kelayakan Skim Rasionalisasi Subsidi Petrol mulai Jun 2015. Seperti yang diumumkan oleh kerajaan, skim Subsidi Petrol bakal dilaksanakan mengikut tiga peringkat berdasarkan pendapatan rakyat. 

Individu yang berpendapatan melebihi RM10,000 sebulan tidak layak untuk menikmati subsidi petrol kerajaan manakala mereka yang berpendapatan kurang RM5,000 sebulan layak menerima subsidi penuh. Disamping itu, individu yang berpendapatan melebihi RM5,000 hingga RM10,000 pula hanya akan menikmati sebahagian daripada subsidi kerajaan. 

Skim Subsidi Petrol hanya akan dikenakan kepada bahan api yang bersubsidi iaitu RON95 sahaja.

Syarat Kelayakan Skim Subsidi Petrol Mulai Jun 2015
  • Individu Berpendapatan RM10,000 dan keatas: Tidak layak menerima Subsidi Petrol Kerajaan. Individu tersebut wajib membeli petrol RON95 mengikut harga pasaran.
  • Individu Berpendapatan RM 5,000- RM10,000: Hanya layak menerima sebahagian daripada subsidi Petrol RON95
  • Individu Berpendapatan RM5,000 kebawah: Layak menerima subsidi penuh Petro RON95
Nota Penting: Hanya RON95 dan Diesel sahaja tertakluk kepada Subsidi Kerajaan. Manakala RON97 adalah bergantung kepada harga pasaran semasa.
Share this article

1 Komen:

  1. Kalau saya berpendapatan lebih 10,000 tetapi isteri saya dan / atau anak- anak saya (contoh saja) berpendapatan kurang 5,000 maka bolehlah saya membeli minyak subsidi melalui mereka ini. Atau pun kalau saya ada driver - Gunakan IC driver saya lah. Hmm ..... Lebih terok lagi sekiranya jumlah penggunaan minyak subsidi bagi setiap individu yang lyk itu jika tidak dihadkan maka ramai pula lah ulat2 minyak yang akan tumbuh kat stesen2 minyak seluruh negara untuk jual kelayakan subsidi mereka.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top