Nuffnang

BLACKOUT 505 : 6 PEMIMPIN PEMBANGKANG DIDAKWA DI MAHKAMAH!!

SEREMBAN - Enam pemimpin pembangkang semalam dihadapkan ke Mahkamah Sesyen negeri masing-masing atas dakwaan gagal memaklumkan kepada Ketua Polis Daerah dalam tempoh 10 hari lebih awal untuk menganjurkan perhimpunan bagi membantah keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) baru-baru ini.

Di Seremban, Negeri Sembilan, Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Negeri Sembilan, Mohd. Nazree Mohd. Yunus, 29, mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Datuk Jagjit Singh Bant Singh atas dakwaan itu ketika menganjurkan ceramah 17 Mei lepas.



SEBAHAGIAN peserta yang hadir pada perhimpunan membantah keputusan PRU-13 yang diadakan di Seremban pada 17 Mei lalu.


Di Ipoh, Perak, Ahli Parlimen Ipoh Timur, Thomas Su Keong Siong daripada DAP dan Setiausaha Parti Keadilan Rakyat (PKR) Perak, Muhammad Anuar Zakaria juga mengaku tidak bersalah atas dakwaan menganjurkan perhimpunan haram.

Keong Siong yang juga Penolong Setiausaha DAP Kebangsaan dan Muhammad Anuar masing-masing didakwa menganjurkan perhimpunan itu di Wisma Chin Woo dan pejabat PKR negeri, Medan Istana pada pukul 7.30 malam 9 dan 12 Mei lalu.

Mereka mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Julie Leck Abdullah

Di Kuantan, Pahang, Setiausaha PKR Pahang, Kamarzaman Mohamed Yunus, 57, mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Fathiyah Idris.

Dia didakwa menganjurkan satu perhimpunan di kawasan Pejabat Perhubungan Negeri PKR Pahang, Lot 1051, Kilometer 8, Jalan Beserah pada pukul 8.30 malam 14 Mei lalu.

Di Butterworth, Pulau Pinang, tiada pengakuan direkodkan daripada Setiausaha Eksekutif Pakatan Rakyat Pulau Pinang, Ong Eu Leong, 44, ketika dihadapkan di hadapan Hakim Meor Sulaiman Ahmad Tarmizi.

Eu Leong daripada PKR didakwa melakukan kesalahan itu pada pukul 8.30 malam 11 Mei lalu di Stadium Negeri Batu Kawan.

Di Johor Bahru, Johor, Setiausaha Kerja PKR Johor, R. Yuneswaran, 27, mengaku tidak bersalah di hadapan Hakim Muhammad Jamil Hussin atas dakwaan menganjurkan Himpunan Black 505 di Pejabat PKR di Jalan Beladau 19, Taman Puteri Wangsa, Ulu Tiram pada pukul 8.30 malam 15 Mei lalu.

Keenam-enam tertuduh didakwa mengikut Seksyen 9(1) Akta Perhimpunan Aman 2012 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 9(5) akta sama yang membawa hukuman denda RM10,000 jika sabit kesalahan.

Kesemua tertuduh yang diwakili peguam dibebaskan dengan jaminan antara RM3,000 hingga RM5,000.

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top