Nuffnang

TIDAK SAH? Penahanan Najib Dipertikai Majlis Peguam!!!


Presiden Majlis Peguam George Varughese berkata pihaknya rasa "terganggu" dengan kenyataan yang dikeluarkan Pasukan Petugas Khas 1MDB yang mengumumkan penahanan bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak petang tadi.

"Majlis Peguam terkejut dan rasa terganggu dengan kenyataan media yang dikeluarkan hari ini oleh Pasukan Petugas Khas 1MDB yang mengumumkan Najib ditahan pukul 2.35 petang tadi berhubung SRC International Sdn Bhd dan bekas perdana menteri itu akan didakwa di mahkamah 8.30 pagi esok.

"Pasukan petugas khas itu tidak ada kuasa undang-undang untuk menahan Najib. Sebarang penahanan hanya boleh dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau polis.

"Pasukan petugas khas itu juga tidak ada kuasa menentukan sama ada Najib akan didakwa esok, kata Varughese dalam kenyataan hari ini.

Pasukan petugas khas berkenaan terdiri daripada Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Mohd Shukri Abdull, bekas ketua pesuruhjaya SPRM Tan Sri Abu Kassim Mohamed, bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas timbalan pengarah cawangan khas Bukit Aman Datuk Abdul Hamid Bador.

Varughese berkata, tindakan Pasukan Petugas Khas 1MDB itu menimbulkan beberapa persoalan.

"Adakah pasukan petugas khas mempunyai kuasa undang-undang untuk mengarahkan penahanan Najib? Dan adakah pasukan petugas khas itu mempunyai kuasa mendakwa Najib?" katanya.


Pasukan Petugas Khas 1MDB tapi siasat kes berkaitan SRC... Memang lawak agensi siasatan negara hari ni..  

Bukti tuduhan RM2.6 bilion dicuri daripada 1MDB tak jumpa-jumpa lagi. Nik Faisal, Zeti, Jho Low, Khadem alQubaishi, PetroSaudi pun mereka tidak panggil dan soal siasat lagi. Kezaliman dan ketidakadilan apakah ini?

Apa pula hujah mereka apabila Lim Guan Eng yang memang tslah dituduh di mahkamah pun tidak pula ditahan?
Share this article

14 Komen:

  1. Yg persoal tindakan ni bukan calang2 org ya.. so
    Harap pengundi kpop.. dan budak politik yg baru nk kenal siapa tUrn sebenarnya..
    Dulu kini dan selamanya..
    tUrn ni diktator kalau nak baru tau..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Setuju....Memang seorang diktator ....

      Padam
  2. Dah macam cerita kartun sistem peundangan di Malaysia ni? Bila baca statement kat atas ni memang sah ada double standard antara kes anak LKS dengan DSN? Rule of the Jungle? Lantaklah kau labu?

    BalasPadam
  3. Adalah tidak masuk akal untuk mengiktiraf barisan kabinet yg baru dilantik yg memenangi pilihanraya dengan cara yang amat kotor dan jijik melalui siri2 penipuan dan fitnah kepada rakyat.

    BalasPadam
  4. tua ganyut mmg gitu
    tilam diusung ke dlm
    court lol mamaq kera
    la hamramjadah betol

    BalasPadam
  5. Mohon majlis peguam bertindak menentang undang2 apa yg digunakan untuk menahan DSRN ? Rakyat memohon pada majlis peguam Malaysia..

    BalasPadam
  6. balasan akan tiba jua nt..bersabar lah allah itu maha bijaksana

    BalasPadam
  7. Majlis peguam pun puppet... boleh bercakap jerlah

    BalasPadam
  8. hati hati majlis pegham ni berlakon lebihjer... suma auta keling punya lakonan.. amyway yg ni kasi highlight lebih sikit

    BalasPadam
  9. Wslm brsabar je.semuga allah mnolong org yg benar.inikan semua fitnah blaka n dendam kesumat nak di bawa sampai mati.semuga allah b sama org yg benar

    BalasPadam
  10. Tun M terpaksa buat bagini. Lihat Dsa dia buat sampai begitu. Ketakutan mula terasa bila dsr akan keluar penjara. Apakah Dsr lihat sahaja T. M bila dia dianiaya. Tm pasti terfikir bila Dsa keluar dia bertindak balas pasti seluruh keluaga nya masaalah jadi mahu tak mahu kena buat baik dgn Dsr dgn mempergunakan spa sahaja yg boleh digunakan. Kita rakyat adalsh mangsa kerakusan pemimpin yg berkepentingan. Wallahuwaklam.

    BalasPadam
  11. Perghhh....hidup si mahadet ni penuh dgn fitnah... tunggulah balasan dari Allah. Mahadet kau memang BANGSAT

    BalasPadam
  12. Dah agak dah sikap pendendam org tua tu tak akan berubah wlpun malaikat maut dtg memanggil dia nanti.
    Kata berubah dan insaf hanya memgaburi rakyat jer.
    Manipulasi negara akan bangkrap dan tenat dgn hutang hanya retorik kencing tun mahdey jer.Bila para pelabur lari si kroni dan proksi ambil alih saham utk meneruskan lubuk emas era 22tahun.
    Malang rakyat ditipu dgn manipulasi hutang dan tabung milo tun mahdey.Belum lagi ditipu dgn janji 100hari yg tak mampu dilakukan dgn alasan hutang dan bangkrap sedangkan projek yg dibatalkan yg kononnya mrk mampu buat rm27b dinaikkan jadi rm81billion.Ntah..siapa di sebalik angkara syaitan mainan manipulasi kotor ini.

    BalasPadam
  13. Klu macam nilah rule of law yg dilaugkan oleh tun. Lingkuplah sistem perudangan kita. Negara kita sedang menuju perubahan yg merosakan utk kepentingan politik bukan kebaikan negara.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top