Nuffnang

HAK MENGUNDI : TKM II Pulau Pinang Meroyan Gila


Nampaknya kenyataan yang dibuat oleh CEO IKSIM telah membuatkan pemuka DAP P. Ramasamy tak senang duduk. Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang itu telah menegur dan menuduh Dato Prof. Haji Mahamad Naser Disa sebagai seseorang yang perlu disekolahkan semula berkenaan PolSc 101.
P. Ramasamy menyanggah kononnya CEO IKSIM itu buta sejarah apabila menyatakan bahawa rakyat kulit hitam hanya dibenarkan untuk mengundi sepenuhnya pada tahun 1965. 

Beliau seterusnya mendakwa bahawa institut kajian seperti IKSIM tidak mempunyai kredibiliti hanya kerana beliau berpendapat Dato Prof. Haji Mahamad Naser Disa silap kerana mendakwa bahawa rakyat kulit hitam telah diberikan hak kewarganegaraan seawal abad ke-20 dan bukannya pada tahun 1965.

Ini tidak benar sama sekali. CEO IKSIM bukan bercakap pasal hak kewarganegaraan rakyat kulit hitam tetapi menyentuh tentang Voting Rights Act 1965.


Sesiapa saja yang ada membaca petikan kenyataan CEO IKSIM seperti yang dilaporkan oleh sebuah portal tempatan akan tahu dan faham bahawa petikan "Malaysia has higher standards of human rights than United States, which only allowed African-American to vote in 1965", bukan bercakap tentang hak kewarganegaraan!

Namun P. Ramasamy daripada DAP dengan badan pemikir seperti Penang Institute harus sedar bahawa kenyataan tersebut adalah fakta yang mudah diperolehi di mana-mana. Atau paling tidak pun, tidakkah ahli DAP, kononnya sebuah parti politik jaguh isu-isu hak asasi dan sosial menonton filem 'Selma'?


Sama ada P.Ramasamy tidak faham bahasa atau otak kurang 'sober' semasa membaca kenyatan tersebut tidak dapat kita pastikan. Namun kita mahu memberi nasihat kepada P. Ramasamy supaya menjaga makan dan MINUM sebelum beliau membuka mulutnya bercakap tentang sesuatu perkara!

Di bawah ini disediakan kronologi kepada sejarah hak mengundi khasnya dikalangan warga kulit hitam pra dan pasca Voting Rights Act 1965.


Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top