Nuffnang

Mahathir VS Najib - Siapa Yang Lebih Jahat?



Siapa Yang Lebih Jahat, Mahathir Atau Najib? - Raja Petra

“Ia hanya kerana landskap politik hari ini memerlukan mereka semua untuk bekerjasama, untuk memerangi kejahatan yang lebih besar, kerajaan pimpinan BN,” kata Nik Nazmi Nik Ahmad dari PKR.
Nik Nazmi menambah, “Saya yakin banyak dari kami, ketika kami bertelingkah pada tahun 1998, tidak dapat membayangkan kejadian itu berlaku. Tetapi sekarang, senarionya ialah kita berhadapan dengan Najib. Jadi kami semua dalam lembaga perlu bekerjasama.”

Sebenarnya pada tahun 1998, Nik Nazmi masih di bangku sekolah dan tidak tahu apa yang berlaku pada masa itu dan apa yang kebanyakkan daripada kami perlu lalui. Enam tahun Jalan ke Reformasi di mana kami akhirnya melihat Tun Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatan Perdana Menteri pada 1 November 2003 dan pembebasan Anwar Ibrahim dari penjara sepuluh bulan kemudian pada 2 September 2004 adalah enam tahun yang sukar (dan sepanjang masa itu Nik Nazmi masih bersekolah).

Selepas enam tahun yang penuh dengan masalah, kesusahan dan kekacauan itu, perkara pertama yang dilakukan Anwar ketika dibebaskan dari penjara adalah untuk berunding dengan Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi untuk kembali ke Umno. Bolehkah anda membayangkannya? Setelah semua pengorbanan dan penderitaan, Anwar ingin kembali kepada Umno dengan harapan beliau dapat mengambil semula jawatannya sebagai Timbalan Perdana Menteri dan kemudian menggantikan Abdullah sebagai Perdana Menteri.

Abdullah membawa perkara ini kepada Majlis Tertinggi Umno untuk dibincangkan dan Ahli Majlis Tertinggi terkejut. Mereka memberitahu Abdullah jika beliau membawa Anwar kembali ke Umno maka beliau akan menghadapi risiko digulingkan. Abdullah kemudian memberitahu Anwar bahawa Majlis Tertinggi Umno menghalang beliau kembali ke Umno tetapi jika beliau boleh mendapatkan Mahathir untuk bersetuju maka beliau akan cuba meyakinkan Majlis Tertinggi Umno. Tetapi kepulangan Anwar ke Umno terletak di tangan Mahathir jadi beliau harus berusaha membuatkan Mahathir bersetuju.

Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin tahu perkara ini kerana beliau dan Ezam Mohd Nor (bekas Ketua Pemuda PKR) bekerja di belakang tabir untuk cuba mendapatkan Anwar dibenarkan kembali ke Umno.

Ya, pada tahun 2004, Anwar Ibrahim cuba untuk melakukan konspirasi terbesar abad itu tetapi gagal kerana Mahathir menentangnya. Jika tidak, hari ini, jika Mahathir tidak menentangnya, Anwar akan menjadi Presiden Umno dan Perdana Menteri Umno Malaysia. Jadi, semua Dapster dan Pakatun yang menjerit ABU (Anything But Umno), anda adalah bukti bahawa bentuk kehidupan yang lebih rendah martabatnya dalam bentuk manusia wujud.

Jadi, Nik Nazmi, kembalilah ke sekolah. Masih terdapat banyak perkara yang perlu anda pelajari tentang apa yang berlaku dari tahun 1998 hingga 2004 ketika anda berada di sekolah dan belum lagi dalam PKR.

Saari Sungib, atau lebih dikenali sebagai Abu Urwah, salah seorang pengasas pergerakan Reformasi, yang bersama-sama ditahan dengan saya oleh Mahathir pada April 2001, berkata, “Kami masih berpegang pada pendirian kami bahawa Mahathir telah melanggar hak asas dengan menangkap orang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), menyalahgunakan kuasanya dan bertanggungjawab terhadap salah urus kewangan. Dan beliau masih belum bertaubat atau mengakui bahawa beliau telah melakukan sebarang kesalahan. Tetapi kita menghadapi ancaman yang lebih besar sekarang, oleh kerajaan semasa. Ia hanyalah kerana landskap politik hari ini memerlukan mereka semua untuk bekerjasama, untuk melawan kejahatan yang lebih besar, kerajaan yang dipimpin oleh BN.”

Ya, Saari adalah seorang Islamis dan pengasas Jamaah Islah Malaysia (JIM) yang motonya adalah “Bersama Islam Membina Masyarakat”. JIM ditubuhkan pada tahun 1990 kerana mereka menganggap ABIM sebagai ‘membelot’ apabila Anwar menyertai Umno pada tahun 1982. Dalam erti kata lain, Saari dan JIM menentang ABIM dan Anwar. JIM adalah versi ABIM yang lebih ketat dan tegas.

Dan sebab JIM diasaskan adalah kerana mereka menentang doktrin ABIM iaitu ‘tujuan menghalalkan cara’ dan konsep ABIM dan Anwar iaitu ‘bekerja dengan orang yang tidak begitu jahat antara dua orang yang jahat’. Hari ini Saari berkata bahawa Mahathir mungkin jahat tetapi mereka masih perlu bekerja dengan kejahatan itu untuk melawan kejahatan yang lain. Saari sepatutnya malu dengan dirinya sendiri. Apa yang dikatakannya hari ini benar-benar bertentangan dengan Saari yang saya tahu 19 tahun yang lalu. Saari hari ini bersedia untuk membolehkan sesiapa sahaja menggunakan isterinya, Aliza Jaafar, dengan cara apa sekali pun selagi ‘tujuan menghalalkan cara’ dan ia adalah ‘yang tidak begitu jahat antara dua orang yang jahat’.

Mahathir dan Anwar yang cuba untuk memusnahkan sistem pendidikan Cina pada tahun 1980-an yang mengakibatkan Operasi Lalang. Dan hari ini orang Cina membodek Mahathir. Sekiranya inilah hasil daripada pendidikan Cina ke atas orang Cina mungkin ia adalah idea yang baik untuk mengharamkannya sepenuhnya kerana ia hanya menjadikan orang Cina bodoh.

Mahathir juga yang menaikkan status mahkamah Syariah ke tahap yang sama dengan mahkamah sekular. Dan orang bukan Islam begitu bising tentang RUU355 dan mengutuk Hudud, Syariah, Islam, Al-Quran, dan lain-lain. Orang bukan Islam mengatakan bahawa sebelum ini tidak ada masalah jadi mengapa sekarang begitu banyak masalah? Soalan yang bodoh! Ia kini menjadi masalah kerana Mahathir menjadikannya masalah. Adakah orang bukan Islam benar-benar bodoh?

Ketika Tunku Abdul Rahman, Tun Razak Hussein dan Tun Hussein Onn adalah Perdana Menteri adakah sebarang masalah antara Islam dengan agama-agama lain? Bukankah masalah ini bermula hanya ketika Mahathir mengumumkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam dan beliau ‘mengubah’ sistem kehakiman supaya mahkamah Syariah setanding dengan mahkamah sekular? Pastinya bukan saya sahaja orang yang bijak dalam Malaysia dan melihat perkara ini?

Ya, ramai yang tertanya-tanya mengapa pada 2004 saya memutuskan untuk meninggalkan Anwar. Mudah sahaja, kerana selepas enam tahun bertungkus lumus, perkara pertama yang Anwar lakukan setelah dibebaskan dari penjara adalah cuba untuk kembali ke Umno. Dan Mahathir yang menghalangnya. Mahathir sangat marah. Beliau memberi amaran kepada Abdullah bahawa jika Anwar dibenarkan kembali ke Umno maka Abdullah akan digulingkan. Dan Majlis Tertinggi Umno memberitahu Abdullah perkara yang sama.

Itulah sebabnya mengapa Anwar tidak mempunyai pilihan lain selain untuk kekal dalam PKR dan pada tahun 2008 beliau membentuk Pakatan Rakyat. Anwar sedar bahawa jika beliau mahu menjadi Perdana Menteri, ia mesti melalui pembangkang dan bukan melalui Umno. Tetapi PKR dan Pakatan Rakyat adalah pilihan kedua Anwar. Dan itu adalah kerana beliau dinafikan pilihan pertamanya, Umno dan Barisan Nasional.

Hanya orang bodoh seperti Dapster dan Pakatun sahaja yang akan menyokong Mahathir dan Anwar dan mempercayai mereka. Adakah anda fikir Mahathir akan hari ini mengetuai Pakatan Harapan jika anaknya, Mukhriz, telah memenangi Naib Presiden Umno pada tahun 2013 dan dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia? Sekiranya Mukhriz menang pada 2013, hari ini Mahathir akan mengutuk DAP dan Anwar. Tetapi beliau menyokong DAP dan Anwar kerana Najib tidak menolong anaknya. Ia begitu mudah sehinggakan ianya sangat menghairankan bahawa Dapster dan Pakatun tidak dapat melihat perkara ini.

Jadi jangan tanya apa yang saya sedang lakukan dan mengapa saya menyokong Najib. Saya tahu apa yang saya lakukan. Tanya diri anda sendiri sama ada anda tahu apa yang anda lakukan. Anda terlalu bodoh!

Tulisan asal oleh:
Raja Petra Kamarudin, Malaysia Today, 23 Julai 2017

Link asal artikel:
http://www.malaysia-today.net/who-is-the-bigger-evil-mahathir-or-najib/
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top