Nuffnang

WOW! Muhyiddin, Isteri Orang Dan Perceraian Mega!


Wow.... patutlah senyap je sejak kebelakangan ini. Rupa-rupanya ada isu "besar punya" yang akan meletop sebaik sahaja 2 PRK ini selesai. Alahai.... ingatkan anak Tok Guru ni sempurna, tapi......



Dalam artikel sebelum ini (Did Mahathir tell Hadi about Muhyiddin’s affair?) Kita mendakwa bahawa prosiding perceraian Gee Siew Yee dan suaminya akan diadakan pada Isnin 20 Jun, 2016, dua hari selepas pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar. 


Menurut Raja Petra, Apa yang paling menarik mengenai kes perceraian ‘istimewa’ ini ialah ia melibatkan gandingan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam Kempen Anti-Najib (ANC) iaitu Muhyiddin Yassin. Skandal Nika Gee dan Muhyiddin disebut dalam Akuan Berkanun sebagai alasan untuk perceraian. 

Pendedahan turut dilakukan berkenaan bayaran RM20,000 sebulan kepada Nika Gee, RM5 juta yang dia telah dibayar di Singapura, dan projek Kompleks Sukan Kampong Pandan yang telah dianugerahkan serta yang lain-lain. 

Apabila cerita ini keluar Mahathir dikatakan telah terpukul. Dia begitu marah apabila Muhyiddin tidak memberi amaran awal kepada dia supaya beberapa langkah awal boleh dilakukan. Sekarang cerita ini terdedah dan mereka tidak bersedia maka mereka perlu melakukan sesuatu untuk mengatasinya. Mahathir dilihat begitu kecewa sehingga dia membatalkan kempennya dalam pilihan raya kecil di Sungai Besar dan Kuala Kangsar. 

Masalahnya perkara ini bukan sahaja memberi kesan kepada Muhyiddin secara peribadi tetapi ia turut memberi kesan kepada keseluruhan ANC. Jika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berjaya digulingkan maka Muhyiddin sepatutnya mengambil alih sebagai Pemangku Perdana Menteri (kerana dia adalah Timbalan Presiden Umno), selepas itu dia akan melantik Mukhriz sebagai Timbalan Perdana Menteri. 

Sudah tentu, Muhyiddin hanya akan menjadi PM sementara atau ‘caretaker’ Perdana Menteri yang tugasnya adalah untuk memanaskan kerusi untuk Mukhriz sehingga dia bersedia untuk mengambil alih. Kemudian Muhyiddin akan berundur dan memberi laluan kepada Mukhriz. 

Dengan pendedahan terbaru ini, kini ia akan menjadi mustahil. Ketua Bahagian UMNO sedang hangat membincangkan isu ini dan bercakap mengenai sama ada Muhyiddin perlu dibenarkan untuk kekal dalam parti. Kira-kira 130 atau lebih daripada 191 Ketua Bahagian dilihat memihak kepada memecat Muhyiddin daripada parti. 

Kebimbangan utama Mahathir adalah imej Muhyiddin begitu tercemar dan dia tidak lagi boleh dibenarkan untuk kekal dalam parti, apatah lagi mengambil alih dari Najib sebagai “Caretaker” merangkap Pemangku Perdana Menteri. Dan itu bermakna Mahathir perlu bermula dari awal sekali lagi untuk mendidik orang yang baru bagi menjadi proksi beliau untuk menggantikan Najib. 

Namun mengikut budaya dan tradisi Umno, orang yang seterusnya menjadi Perdana Menteri (atau Timbalan Perdana Menteri) sekurang-kurangnya mestilah salah seorang daripada Naib Presiden Umno jika bukan Timbalan Presiden (sekiranya Presiden Umno bersara , mengundurkan diri atau meninggal dunia). Ini bermakna tidak ramai calon yang Mahathir boleh mempertimbangkan, terutamanya jika orang itu bukan pun Ahli Majlis Tertinggi Umno. 

Mahathir tidak mempunyai terlalu banyak pilihan untuk memilih calon bagi “kerjasama” baru. Malah, dia tidak mempunyai apa-apa pilihan. Membentuk calon baru bukan boleh dilakukan dalam masa tiga bulan. Anda mungkin tidak dapat untuk melakukannya dalam tempoh tiga tahun sehingga 2019, iaitu selepas pilihan raya umum akan datang dan perhimpunan / pemilihan parti Umno. Dan janganlah kita lupa bahawa masa betul-betul tidak menyebelahi Mahathir. 

Jadi, menggantikan Muhyiddin dengan calon baru bukanlah pilihan. Suka atau tidak Mahathir masih perlu mempertaruhkan semua wang ke atas Muhyiddin (dan banyak wang telah dibelanjakan – seperti beratus-ratus juta untuk merasuah blogger Mat Salleh dan wartawan di UK dan Amerika Syarikat). 

Oleh itu, Mahathir hanya ada satu alternatif – iaitu cuba untuk menangguhkan prosiding perceraian pada hari Isnin 20 Jun, 2016. Mahathir mahu pendengaran pada hari Isnin ini dibatalkan supaya dalam masa yang sama mereka boleh memikirkan bagaimana cara untuk menyelesaikan kes tersebut ‘under the table’. 

Si suami mahu pendengaran kes itu dibuat pada hari Isnin dan isteri, sudah tentu, menentang perceraian tersebut. Mahathir, bagaimanapun, sedang berunding dengan isteri agar berundur dan tidak menentang perceraian itu dan bersetuju untuk penyelesaian di luar mahkamah. 

Walaupun ia melibatkan kos RM20 juta atau RM30 juta Mahathir mampu kerana dia mempunyai RM2 bilion “war chest” ANC yang telah ditubuhkan dengan sumbangan daripada beberapa jutawan dan kroni yang amat kaya atas jasa Mahathir. 

Mahathir tidak cuba untuk menyelamatkan Muhyiddin seperti dia sedang cuba untuk menyelamatkan ANC. Ia seperti cubaan untuk menyelamatkan juruterbang supaya pesawat tidak terhempas. Dengan hanya seorang juruterbang dan pembantu juruterbang yang masih tidak bersedia lagi, kematian juruterbang pasti bermakna kemusnahan pesawat. 

Jika pada hari Isnin mereka berjaya menangguhkan pendengaran, maka hanya satu soalan lagi yang perlu dijawab. Persoalannya, berapa banyak Mahathir dan / atau ANC membayar Nika Gee agar tidak menentang perceraian itu dan bersetuju dengan penyelesaian di luar mahkamah. 


Walau bagaimanapun, apa yang berlaku pada hari Isnin nanti, akan memberi kesan jangka panjang kepada Mahathir dan ANC. Ini mungkin apa yang bekas Menteri Besar Perak Nizar Jamaluddin maksudkan dengan campur tangan Illahi. Mahathir fikir dia telah merancang segala-galanya dengan terperinci dan dengan ketepatan ala tentera. Kemudian kes ini “jatuh dari langit”, untuk mengganggu segala-galanya. 

Ini mungkin “the last straw that will break the camel’s back”. Jika seluruh rancangan untuk menggulingkan Najib dan menggantikannya dengan Muhyiddin sebagai proksi dan Pemangku Perdana Menteri perlu dibatalkan kerana skandal dengan perempuan yang sudah berkahwin, ia akan menjadi mustahil untuk mereka bermula sekali lagi. 

Pada tahun 2018 kita akan melihat pilihan raya umum dan pemilihan parti Umno. Jika Najib tidak diketepikan sebelum itu, maka ini bermakna dia akan kekal dalam jawatan sehingga dia sendiri sudah bersedia untuk pergi. Mahathir tahu perkara ini dan itulah sebabnya orang tua itu tergesa-gesa. Tetapi dengan skandal perceraian yang tiba-tiba muncul, mereka juga mungkin berhenti bekerja dan merangkak pulang ke rumah untuk mengubat luka-luka mereka. 

Sekarang adakah anda percaya apabila saya mengatakan bahawa Mahathir dan ANC tidak akan mampu untuk menggulingkan Najib dan bahawa dia masih akan menjadi Perdana Menteri sehingga 2018 dan seterusnya? 

Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, satu-satunya orang yang bijak meramalkan perkara ini. Namun Mahathir berani untuk mengatakan bahawa Hadi ‘makan dedak’. What a loser! 
– Malaysia Today

Buat Muhyiddin, andai perkara ini tidak benar, penafian anda amat-amat dinantikan. Dah 2-3 hari ia berlarutan tanpa sebarang respon daripada Tan Sri, tidak seperti ketika Tan Sri dan pasukan Pro Tun menyerang Perdana Menteri isu 1MDB. Apa sudah jadi Tan Sri?
Share this article

5 Komen:

  1. inilah yg dikatakan mulut berkokok ekor penuh dgn taik..

    BalasPadam
  2. baik punya simpan akhirnya meletup jugak.. aduhh

    BalasPadam
  3. Punya la merancang...akhirnya yg dirancang berubah atas kehendak Allah jua....

    Heran jugak...kalau betul, apa yg tergoda sgt...rasanya mukanya biasa je...bykkkk lagi yg lebih jelita....

    DUNIAAAAAAAAAAAAA

    BalasPadam
  4. itulah keje umno..nk jatuh org mesti isu pompuan,seks,gay...bila la korg nk balik pada Ajaran Tuhan..

    BalasPadam
  5. manusia merancang...Allah juga merancang dan perancangan Allah itulah sebaik baik rancangan

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top