Nuffnang

JELIK DAN KESIAN : Mahathir Yang Semakin Diketepikan


Sayangnya pengakhiran hikayat seorang negarawan dalam skrip sebegini. Daripada seorang mentor, idola dan pujaan kepada picisan nyanyuk yang merempat dan menagih simpati serta sokongan seteru lama yang tidak terjangkau dek fikiran. Apatah lagi menongkah arus dan menjilat kembali ludahan-ludahan hijau yang dilemparkan selama ini termasuk maruah, prinsip dan perjuangan parti.

Sayang seribu kali sayang....

Mungkin Ramadan sedikit sebanyak menyebabkan kempen lemah dalam Pilihan Raya Kecil Kuala Kangsar dan Sungai Besar yang akan berlangsung esok. Hanya ada sedikit kata-kata hinaan dan tuduhan yang lazimnya kita lihat.

Malah di Sungai Besar, wujud semangat keakraban di antara parti-parti yang bertanding, paling ketara antara PAS dan Pakatan Harapan.

Sudah tentu, ini disebabkan kedudukan tidak selesa Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali yang perlu melayan PAS sebagai ahli pentadbirannya dan juga Amanah sebagai ahli gabungan Pakatan. Tapi nampaknya, dia dapat mengendalikan situasi itu dengan agak baik.

Sementara dia memberikan sokongan dengan berada di belakang calon Amanah, Azhar Shukor, seperti yang diharapkan daripadanya, dia juga memberi pujian kepada calon PAS, Dr Abdul Rani Osman.

Jelasnya Azmin sedang cuba menganjurkan hubungan baik antara pemain politik di negerinya, dan dia layak diberi pengiktirafan untuk itu.

Ini berbeza dengan apa yang bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad cuba bawa ke dalam kempen.

Penyertaan negarawan itu dalam kempen pembangkang mengundang lebih banyak kritikan berbanding pujian daripada ahli politik dan masyarakat.

Seorang penduduk Manong (sebuah bandar di daerah Kuala Kangsar) memberi komen yang tepat: “Kenapa Mahathir berkempen menentang BN? Bukankah dia yang letak bos BN di situ?”

Komen ringkas itu merujuk kepada tanggapan bahawa kekecohan yang Dr Mahathir fikir dicipta oleh BN sebenarnya sebahagian besar datang daripada dirinya sendiri.

Ahli politik BN juga memperkecilkan peranan Dr Mahathir dalam kempen itu.

Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin berkata, “Mahathir orang yang tidak penting dalam kempen itu.”

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed pula berkata “Mahathir pengkhianat parti dan bangsa.”

Tetapi mungkin komen yang meletakkan segala-galanya tentang Dr Mahathir dalam perspektif yang sempurna datang daripada Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar. Katanya pembangkang yang menetapkan agenda perubahan, bukan Dr Mahathir.

Pembangkang hanya bekerja dengannya untuk mencapai program di bawah agenda itu, iaitu untuk mengubah kepimpinan tertinggi negara dan kebetulan ia menjadi agenda beliau juga kini.

Nurul Izzah menekankan, pembangkang yang menetapkan dan mengarahkan agenda perubahan, bukan Dr Mahathir.

Betul juga, ia memang masuk akal. Bagaimana kini Dr Mahathir mendesak perubahan dasar yang beliau sendiri berada di dalamnya selama hampir tiga dekad?

Maka tidak munasabah untuk beliau kata dirinya yang memulakan agenda perubahan itu. Dr Mahathir juga tidak boleh kata beliau ada bahagian dalam agenda penyusunan semula yang dibawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Dr Mahathir nyata terperangkap.

Ibrahim Sani - kolumnis FMT (SUMBER)
Share this article

3 Komen:

  1. Bukan Tun tak bagus tetapi calun PAN yg tak boleh pakai. Apa katà undi càlun bebas kat kuàla Kàngsar sebagi mesej kita kepada Najib

    BalasPadam
  2. Undilah calun BN di PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar kerana mereka lebih berwibawa untuk membantu rakyat.

    BalasPadam
  3. madey pengkhianat parti dan bangsa? madey tu bangsa apa? agak2 la woi..

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top