Nuffnang

KEBANGKITAN RAKYAT PENANG : Melayu Dan Cina Akhirnya Bergabung!!!


GEORGE TOWN: Idea Kerajaan Pulau Pinang membina pulau buatan manusia di selatan pulau itu berjumlah RM27 bilion untuk Projek Penang Transport Master (PTMP) tidak mendapat sokongan daripada nelayan kawasan tersebut.

Projek yang dicadangkan menyaksikan bantahan 5 Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PKR, seorang Adun DAP dan Adun Barisan Nasional (BN) turut dibantah lebih 1,000 nelayan.

Berkumpul di pinggir laut di Sungai Batu, Teluk Kumbar, nelayan menyuarakan rasa tidak puas hati mereka ke atas penambakan yang dicadangkan.

Mereka mewakili 14 komuniti nelayan, yang mempunyai hampir 3,000 ahli beroperasi dari Permatang Damar Laut ke Sungai Pinang di Balik Pulau.

"Tiada siapa yang bertanya kepada kita apa yang kita rasa, walaupun ini mempunyai kaitan dengan kehidupan kami," kata Datuk Chooi Sooi Kong, 70, Pengerusi Unit nelayan Gertak Sanggul mewakili kira-kira 400 nelayan dan anak-anak kapal.

Beliau berkata, ikan yang menjadi punca rezeki nelayan berada di kawasan sehingga 3km dari pantai, dan projek yang dicadangkan adalah 1.5km dari pantai.


"Itulah yang kita dengar. Pulau ditambak di kawasan rezeki kita, di mana tempat pembiakan ikan dan udang. Projek ini beri kesan orang seperti kita yang bergantung kepada laut untuk hidup.

"Mereka harus datang dan berbincang dengan kami, jadi kami boleh memberitahu mereka bagaimana cadangan mereka memberi kesan kepada nelayan," kata Chooi.

Rakan pengedaran projek PTMP ini, SRS Consortium Sdn Bhd, mencadangkan kepada kerajaan negeri menuntut semula 2 pulau buatan manusia – 1,300 ekar (526ha) dan 2,100 ekar (850ha) masing-masing – dan mungkin juga pulau ke-3 800 ekar (323.7ha) yang berhampiran.

Pulau-pulau akan dilelong kerajaan untuk membiayai kos projek pengangkutan di bawah pelan induk itu.

Bagaimanapun, kelulusan kerajaan persekutuan untuk pelan induk ini perlu, dan tanpanya, projek ini, termasuk penambakan tanah, tidak boleh diambil kira.


Nelayan di kawasan itu, menurut Chooi, sudah terkesan dengan projek-projek mega, termasuk pembinaan Jambatan Kedua Pulau Pinang, yang mengubah keadaan kawasan tangkapan ikan mereka di selatan.

Beliau berkata, apabila jambatan itu dibina, terdapat hasil tangkapan ikan dan udang menurun sekali gus menyebabkan harga makanan laut naik.

"Anda tambak semula pulau di Selatan, anda akan memberi kesan kepada semua orang. Anda lakukannya di Utara, kesan ke atas perikanan tidak akan begitu besar kerana tangkapan lebih sedikit berbanding di sini.

"Rancangan PTMP adalah baik tetapi rancangan perlu datang tanpa beri kesan kepada kehidupan rakyat. Laut di selatan pulau ini sudah menjadi sumber pendapatan sekian lama kepada ramai keluarga di sini untuk generasi," kata Chooi yang bapanya juga bekerja sebagai nelayan dan peniaga ikan.

"Kerajaan harus mula memelihara laut di kawasan ini untuk generasi akan datang," katanya.


Pelabuhan perikanan baru

Cadangan pelan induk dan tebus guna tanah sudah dibentangkan kepada orang ramai pada satu sesi PTMP minggu lepas di Dewan Perbandaran di George Town.

SRS merancang membina sebuah pelabuhan baru yang moden untuk nelayan di kawasan itu, dijangka terjejas kerana penambakan tanah.


Seperti Chooi, Arshad Omar yang mengetuai persatuan nelayan Selatan kawasan Pulau Pinang yang melibatkan 14 unit berkata, para nelayan tidak sedar sesi awam dan langsung tidak mengetahui apa-apa pelan pelabuhan baharu tersebut.

"Bagaimana kita nak kata sama ada kita bersetuju atau tidak? Kami tidak diberitahu apa-apa. Apa yang kita tahu ialah projek ini, jika ia bertindak, ia akan menamatkan hidup nelayan di sini, itulah sebabnya kita bercakap sekarang, bukan bergantung kepada NGO lain (pertubuhan bukan kerajaan) untuk bercakap.

"Akan ada pencemaran dan lumpur yang membuat ia sukar bagi kita mengeluarkan bot kami. Arus laut juga akan membawa pencemaran ke kawasan-kawasan lain seperti di Balik Pulau. Kita semua akan terkesan.

"Jika kita masih boleh memperoleh RM100 hingga RM200 sehari sekarang, kita pasti boleh melupakannya jika projek ini diteruskan. Tidak akan ada peluang (untuk mencari rezeki)," katanya yang menggesa kerajaan mempertimbangkan kehidupan masyarakat nelayan.

"Jangan kami mengemis. Jika rakyat menderita, kerajaan tidak akan melakukan dengan baik juga. Jangan hanya melihat pembangunan, pemaju dan melupakan rakyat."

Nelayan, Nazri Ahmad, yang memancing untuk hidup selama 25 tahun, berkata mereka akan menghantar memorandum kepada Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan Jabatan Alam Sekitar bagi mendesak kawasan selatan pantai dan laut tidak diganggu.

Katanya nelayan akan mendapatkan nasihat undang-undang jika mereka perlu, dan menegaskan bantahan mereka bukan bermotifkan politik atau didalangi mana-mana individu, tetapi semata-mata melindungi dan mempertahankan tradisi dan kehidupan mereka.

"Kami tidak menentang pembangunan. Kami tidak pernah membantah terhadap perkembangan sebelumnya, sehingga satu ini kerana ia akan memberi kesan teruk.

"Kita tahu Pulau Pinang adalah kecil dan pertumbuhan adalah perlu. Tetapi kita tidak boleh terus membangunkan sehingga ia mengganggu ekosistem. Ia seolah-olah bahawa kadar pembangunan adalah di luar kawalan," katanya.
Share this article

1 Komen:

  1. Apa hangpa boleh buat kalau Komunis berkuasa....?
    Melalak laaa.....tak kemana pun!

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top