Nuffnang

PROTON : Kekecewaan Mahathir VS Ulasan Pakar Permotoran


Isu yang tiada penghujung? Atau adakah Proton bakal menerima nasib yang sama seperti PERWAJA? Signifikannya, Proton harus mara sebagai satu jenama dan mempunyai rakan kongsi adalah yang terbaik untuk pengeluar kereta itu, demikian menurut seorang pakar permotoran.

Dalam artikel yang diterbitkan menerusi careta.my, Hezeri Samsuri berkata dengan cara itu, ekosistem automotif akan lebih besar dan rakyat Malaysia boleh menikmati faedahnya.

"Proton mungkin tidak segah yang harapkan namun disebabkan Proton, kita telah mewujudkan sesuatu yang lebih besar. Ekosistem automotif jauh lebih besar berbanding Proton dan menawarkan lebih banyak peluang kepada lebih ramai rakyat Malaysia," katanya.

Artikel itu sebagai respons kepada pandangan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya yang antara lain mengeluh mengenai 'Proton yang akan dijual kepada syarikat asing'.

Dr Mahathir berpandangan 'apabila Proton dijual kepada syarikat asing, ia tidak lagi menjadi kereta nasional', dan 'hanya akan mengeluarkan kereta asing di Malaysia'.

Hezeri berhujah sekalipun ada rakan kongsi dengan penguasaan kepentingan yang agak besar dalam Proton, beliau tidak percaya perkara itu akan menjadi perkara paling buruk.

Beliau menjelaskan bukan mudah untuk mendapatkan Rakan Strategik Asing atau FSP dan tidak ada sesiapapun yang mahu melepaskan sesuatu yang telah mereka bangunkan secara percuma.

"Anda perlukan 'umpan' dan dalam situasi semasa Proton, saya percaya keadaannya amat buruk sehingga memerlukan kita menawarkan 'umpan besar'," katanya.

Hezeri juga menimbulkan persoalan tentang beberapa inisiatif berkaitan Proton seperti projek Kenderaan Elektrik dan Proton Emas serta Lotus.

Katanya Dr Mahathir sepatutnya lebih proaktif dalam membantu Proton pada era kehebatannya seperti yang dilakukan oleh kerajaan Korea Selatan apabila Hyundai dan Kia mahu menembusi pasaran Amerika.

Beliau mendakwa apa yang berlaku kepada Proton pada masa itu adalah sebaliknya dengan acara-acara peringkat nasional menggunakan Proton sebagai penaja wang tunai kerana itulah cara termudah mendapatkan wang.

"Pada masa ini, adalah tidak bijak untuk terus melindungi Proton. Respons yang anda terima daripada rakyat Malaysia, amnya, mungkin tidak bagus jika kita terus berbuat demikian," katanya.

Tulisan Hezeri mengenai permotoran disiarkan oleh beberapa akhbar tempatan selain turut mengendalikan program televisyen mengenai bidang itu.

Pandangan Pemerhati Politik - Amin Yatim

1. Tun Mahathir hari ini melahirkan kekecewaan bahawa Proton akan dijual kepada syarikat asing dan ini akan menyebabkan pembekal barangan (vendors) kepada Proton akan hilang mata pencarian.

2. dalam tulisan terbaru beliau hari ini, Mahathir cuba memanipulasi minda rakyat dengan mendakwa beliau boleh terima Proton mempunyai rakan strategik tetapi kecewa kerana ia akan dijual kepada syarikat asing.

3. Fakta mana Mahathir dapat bahawa Proton akan dijual sepenuhnya kepada syarikat asing. Sehingga kini tidak pernah timbul penjualan sepenuhnya Proton kepada syarikat asing. Malash syarat kerajaan ketika memberi “soft loan” sebanyak RM 1.6 Bilion ialah DRB Hicom sebagai pemilik Proton perlu mencari rakan strategik untuk memulihkan Proton.

4. Justeru, apabila Mahathir membuat dakwaan tidak berasas ini ia hanya bertujuan untuk menimbulkan sentimen rakyat supaya marah kepada kerajaan. Ini akan mewujudkan pelbagai tekanan agar kerajaan dan pemilik sekarang mengekalkan Proton sebagai entiti kereta nasional.

5. Berbohonglah Mahathir bila berkata beliau boleh menerima sekiranya Proton hanya mempunyai rakan strategik.

6. Sejak sepuluh tahun lalu Proton sentiasa berusaha untuk mendapatkan rakan strategik. Ini bertujuan mengembangkan pasaran Proton di luar negara dan membawa masuk kepakaran automotif yang lebih baik.

7. Namun sepanjang tempoh itu jugalah Mahathir sentiasa berusaha menggagalkan kerjasama dengan pelbagai syarat dan pandangan tidak masuk akal. Ini menyebabkan syarikat-syarikat besar termasuk Volkswagen (2007) menarik diri.

8. Tujuan Mahathir bukan untuk meningkatkan industri automatif negara tetapi melindungi syarikat-syarikat kroninya yang telah lama mengaut laba dari Proton, terutamanya Yasmin Jurumuda Sdn Bhd yang dimiliki oleh anak saudaranya, Dato Rahmat Abu Bakar.

9. Justeru apabila Tun Mahathir menulis, “The vendors and suppliers of components will close shop. Lots of workers will lose their jobs. And Malaysia’s engineering capacity will be reduced. It will not be a developed country in 2020 or later. Malaysia will remain a third world developing country.”; ia hanyalah helah untuk menjaga kepentingan syarikat-syarikat kronisnya dalam Proton.

10. Adalah tidak masuk akal JIKA (ianya hayalah Jika kerana setakat ini tiada langsung perbincangan menjual keseluruhan Proton kepada syarikat luar) Proton dijual kepada syarikat asing, maka Malaysia akan menjadi negara dunia ketiga sahaja dan ketinggalan dalam bidang kejuruteraan.

11. Hakikatnya setelah lebih 30 tahun Proton dibantu ia masih memerlukan bantuan kerajaan dan tidak memberi apa-apa impak kepada bidang kejuruteraan tempatan bertaraf global. Selepas tiga puluh tahun kereta Proton masih gagal menembusi pasaran antarabangsa secara tulen. Yang ada hanyalah sedikit di sana dan di sini yang dijual secara harga subsidi berbanding harga dalam negara.

12. Kita tidak mahu Proton tutup atau dijual sepenuhnya kepada syarikat asing. Namun jika berlaku pun ia tidak akan menjejaskan pembangunan dan kemajuan negara ini kerana selama ini pun Proton hanya terus hidup gagah atas perlindungan kerajaan.

13. Tun menyatakan industri automotif negara akan mengalami kehilangaan besar jika Proton dijual kepada syarikat asing.

14. Hakikatnya, keluarga Tun Mahathir yang akan mengalami kehilangan besar jika Proton dijual kepada syarikat asing. Sudah tentu pembekal sedia ada yang tidak kompetetif akan diganti oleh syarikat yang baharu. Inilah yang ditakuti oleh Tun Mahathir sebenarnya.

15. Kenapa Tun memerli “Syabas Najib!” sedangkan Proton adalah milik DRB Hicom dan Tan Sri Syed Mokhtar al- Bukhari? Jika pemiliknya membuat keputusan menjual sepenuhnya pun ia tidak ada kena mengena dengan Najib tetapi Syed Mokhtar.

Maka Syabas Tun Mahathir kerana cuba memanipulasi rakyat membenci Najib Razak demi keuntungan keluarga sendiri!
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top