Nuffnang

TERANCANG : IGP Dedah Wajah Suspek, Kaedah Pembunuhan Jong-Nam


Pembunuhan abang pemimpin tinggi Korea Utara, Kim Jong-nam adalah perbuatan terancang. Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar yang mengesahkan perkara itu berkata, warga Vietnam, Doan Thi Huong, 29, dan wanita Indonesia dikenali sebagai Siti Aishah, 25, yang ditahan tahu mengenai perancangan untuk membunuh Jong-nam. 
Malah, mereka sudah beberapa kali berlatih sebelum ini. 

Katanya, kedua-dua wanita terbabit membunuh mangsa dengan cara menyapu toksik di muka mangsa dengan tangan. 

"Sudah tentu mereka tahu (rancangan pembunuhan). Mereka juga tahu cecair yang disapu itu toksik.

"Selepas selesai, kedua-dua mereka diarahkan oleh empat suspek yang sudah meninggalkan negara ini untuk membersihkan tangan di tandas," katanya pada sidang media di Bukit Aman di sini, sebentar tadi. 

Khalid berkata, reman kedua-dua wanita itu yang tamat hari ini akan disambung tujuh hari lagi bagi membolehkan polis menjalankan siasatan lanjut. Manakala, lelaki tempatan yang juga teman lelaki Siti Aishah, Muhammad Farid Jallaludin dibebaskan hari ini dengan jaminan polis. 

Jong-nam meninggal dunia pada 13 Februari lalu selepas diserang di aras pelepasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2).


Suspek dalam pembunuhan Kim Jong-nam, Ri Jong Chol, warga Korea Utara yang ditahan dalam siasatan pembunuhan abang pemimpin negara itu, sudah menetap di Malaysia selama lebih tiga tahun tanpa bekerja di syarikat yang didaftarkan dalam permit pekerjanya atau menerima gaji. 

Jong Chol, 47, memiliki visa untuk bekerja di Malaysia yang menunjukkan dia seorang kakitangan di Tombo Enterprise. Namun pemilik syarikat berkata, suspek tidak pernah bekerja walau sehari atau mendapat gaji daripada syarikat kecil mengeluarkan herba perubatan itu. 

Pemilik Chong Ah Kow berkata, beliau membantu mendapatkan visa pekerja suspek dengan menyertakan dokumen sokongan bahawa dia seorang pengurus pembangunan dalam jabatan teknologi maklumat (IT) syarikat dengan memperoleh RM5,500 sebulan. Visa pekerjanya diperbaharui sekali pada Jun 2016. 

"Ia hanyalah satu urusan rasmi, hanya dokumen, saya tidak pernah membayar gajinya. Saya tidak tahu bagaimana dia tinggal di sini (Malaysia). Saya tidak tahu bagaimana dia memperoleh gaji," kata Chong dalam satu temuramah dengan Reuters. 

Chong, kerap berkunjung ke Korea Utara berkata, beliau hanya 'cuba membantu' Jong Chol. Beliau pernah disoal siasat polis dan memberitahu Reuters, bersedia berdepan sebarang tindakan berikutan menghantar maklumat palsu kepada kerajaan. Chong, juga rakan Jong Chol berkata, warga Korea Utara itu tinggal bersama isteri serta dua anaknya di ibu kota ini. 

Reuters tidak dapat memastikan jika Jong Chol memiliki pekerjaan lain atau sumber pendapatan. Polis juga tidak dapat dihubungi untuk menjelaskan bagaimana suspek menampung kehidupan keluarganya di Malaysia.

Share this article

1 Komen:

  1. K'jaan PERSEKUTUAN kita JANGAN terPERANGKAP dgn. PERMAINAN JIJIK si DALANG-DUA MUKA Korea Selatan-KULI rejim2 TERORIS KANIBAL/NECROPHILIA ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD/NA*O serta KULI2 TEMPATAN depa dr. puak TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO KURAP/madey anak BERANAK BANGSAT RASIS/PORNO/HOMO- utk. MELAGAkan MALAYSIA & KOREA UTARA!! Tengok bukan main BERIYA si rejim2 DAPJUBOQ BABI/PKR HOMO KURAP ni MEMUJI K'jaan kita pula - psl. isu ni! JGN terMAKAN pujian si puak TERORIS ZIONIS ni semua!

    Apalagi si PENJAJAH/PARASIT/PEMBUNUH/PEROGOL/KANIBAL/NECROPHILIA Zionis SETANyahoo bukan main sekrg. sedg. MELAWAT SingaPORK - satu lagi SEKUTU kuat IS-rael/NATO CELAKA ni - nak MERAIKan kot KEMARAAN IS-rael/NA*O utk. terus akhirnya mungkin dpt. MENJAJAH seluruh Dunia ISLAM & juga KOREA UTARA!

    Masa YAB PM Bumiputera (Indigeneous) Islam/Melayu terCINTA kita asyik diSERANG media2 Barat/ZIONIS psl. FITNAH2 1MDB termasuk oleh si rejim2 Barat/ZIONIS KEPARAT spt. rejim2 Switzerland/US yg. asyik nak mengGERTAK YAB PM kita; & juga bila si BETINA loyar KULIT HITAM LESBI BINATANG dr. US tu yg. sampai nak MEREMPOH pejabat YAB PM - mana Kem. LUAQ & juga KDN?!!!!!! Dan apa terjadi dgn. Suruhanjaya bawah KDN yg. kononnya, nak SIASAT Dana ASING dr. SOROS kpd. puak BerSHIT tu - dah terus SENYAP!!! Jadi, JGN. hanya dgn. K'jaan Bukan Barat spt. KOREA UTARA aja - nak tunjuk BERANI?!! MELUAT betul aku DRAMA JIJIK ni!

    Maka, berKERJASAMAlah dgn. KOREA UTARA dlm. SIASATAN pembunuhan tersebut; kerana Korea Utara ada HAK; sbb diTUDUH pelbagai FITNAH sekrg; kerana Korea Utara spt. PAKISTAN - amat diBENCI si puak PENJAJAH PARASIT/LANUN/PEROGOL/PEMBUNUH Zionis IS-rael/NATO sbb. PAKISTAN/KOREA UTARA ada SENJATA NUKLEAR (sbb. tu Pakistan makin asyik diSERANG Teroris Kanibal IS yg. diTUBUHkan CIA/MOSSAD spt. diDEDAHkan oleh bekas Ejen CIA/NSA, Snowden); kerana IS-rael/Barat mahu pastikan hanya depa memiliki SENJATA NUKLEAR dlm SATU K‘jaan Dunia ZIONIS/SATU Dunia Baru ZIONIS (ZIONIST New World Order - ZNWO) depa!!

    Tok Landak.

    Nota: SIASAT habis2an tentang anggota POLIS yg. dituduh MEMUKUL anak lelaki suspek dr. KOREA UTARA tu – ini BUKAN perkara REMEH; kerana mungkin menCETUSkan KETEGANGAN berterusan yg. amat TAK berfaedah ini antara MALAYSIA & KOREA UTARA! Maukah rakyat Malaysia kita diKASARI mcm. tu oleh POLIS mana2 negara?!!!!!

    Dan JGN. lupa - ejen2 PENYAMAQ dr. KOREA SELATAN bersama TUAN dia, IS-rael/NATO pun disyaki ada kat KOREA UTARA atau di mana sj; utk. mengGULINGkan K'jaan KOREA UTARA dan menghapuskan SENJATA NUKLEARnya!

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top