Nuffnang

KAJIAN : SAH - Syarikat Cina Diskriminasi Melayu!!!



Ini adalah kajian dua orang pensyarah kanan Dr Lee Hwok Aun dan Dr Muhammed Abdul Khalid dari Jabatan Pengajian Pembangunan, Universiti Malaya.

Apa yang dihasilkan adalah berdasarkan suatu kajian mereka terhadap syarikat-syarikat di sini dengan menghantar ‘resume’ kelayakan calon rekaan terdiri dari Melayu dan Cina yang mempunyai kelayakan yang hampir serupa yang baru lulus universiti kepada syarikat yang mengiklankan kerja kosong.

Analisa jumlah panggilan untuk di temuduga hasil dari permohonan yang mereka hantar itu mendapati secara keseluruhan 22.1% daripada pemohon Cina menerima panggilan untuk ditemu duga berbanding dengan hanya 4.2% pemohon Melayu yang dipanggil.

Dr Lee berkata mereka amat berhati-hati memastikan resume yang dihantar adalah hampir sama dari segi kualiti antara pemohon Melayu dan Cina untuk mengetahui apakah pemilihan berdasarkan bangsa pemohon.

1. Didapati 24% pemohon berbangsa Cina dipanggil untuk temu duga berbanding hanya 6.8% pemohon Melayu diterima untuk temuduga bagi syarikat milik Cina.

2. Didapati 6.8 % graduan Cina berbanding hanya 4.8% untuk graduan Melayu di syarikat yang di miliki Melayu.

3. Didapati 22.9% calon Cina dipanggi untuk temu duga manakala tidak seorang pun calon Melayu menerima panggilan.


Graduan Melayu didikriminasi oleh syarikat cina walaupun mereka adalah golongan majoriti dalam negara Malaysia.

Bila kita sebut perkataan sahaja "melayu".. kita akan dituduh rasis oleh pecacai DAP dan cina DAP serta orang "melayu" pakatan rakyat. Itu realiti yang orang Melayu lalui sekarang.


Share this article

3 Komen:

  1. Sesetengah daripada kita memang sudah mengetahui perkara ni sering berlaku. Apa yang elok dilakukan sekarang adalah untuk kita menyebarkan kenyataan ini kepada seberapa ramai rakyat yang berbangsa Melayu dan juga bangsa lain supaya kaum cina akan sedar bahawa kita sememangnya tahu tentang sifat sifat RASIS mereka!
    Kita telah berdiam begitu lama sebab kita memang sifat penyabar dan melembut dan menerima diskriminasi ini sebagai nasib Melayu. Takde rezeki.

    Sekarang kita perlu cakap kepada bangsa cina...Enough is enough! Siapa yang 2nd class citizen sekarang di Tanah Melayu ni? Bangsa Melayu atau cina??? Kalau saya keluar ke pusat membeli belah, kaum cina bukan main sombong lagi biadap. Main tolak tolak, langgar langgar. Itu pun baru DAP dapat kuasa di sesetengah kawasan. Kalau berkuasa di Putrajaya???
    Anak anak kawan cina saya langsung tak tahu cakap Bahasa Melayu, bahasa kebangsaan. Private schooling diorang katakan...dan tak payah belajar BM.
    Kat mana dalam dunia ni, sesuatu bangsa TAK PAYAH TAHU CAKAP BANGSA KEBANGSAAN SENDIRI??? Negara mana? Cuma di Malaysia!
    Racism kaum cina dah tak terkawal!!

    BalasPadam
  2. aik macam sama je kita, saya pun pernah kene tolak dan dilanggar semasa berjalan bersama emak saya di shopping mall. saya punya geran tuhan saja yang tahu. mereka besar kepala sekarang ini. apa lagi diatas jalan raya, mentang2 kita pakai kereta lama mereka sengaja mambawa seperti didalam litar. sudah lah guna minyak subsidi kerajaan. kereta besar lah konon tapi bila isi minyak bukan muka tak bersalah je, bulat2 mata hilang sepet dia.

    BalasPadam
  3. Ketuanan Melayu harus sedar, segala jabatan kerajaan adalah kamu yg monopoli. Apa salah kaum Cina tolong bangsa dia sendiri sebab jabatan kerajaan hanya ambik seciput non-malay? Back to square one, adil dan saksama, melayu dan bela bngsa Melayu, so, kaum lain bela lah nasib kaum dia, krn kaum Melayu tak perlukan cina kan?

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top