Nuffnang

PANAS!!! ANAK MUDA CINA TAK HORMAT MELAYU SEBAB RASUAH?

Musa dilaporkan oleh akhbar Utusan Malaysia berkata apabila orang Melayu terlibat dalam rasuah, masyarakat Cina akan melihatnya sebagai satu bentuk pengkhianatan kerana menjual hak kepada orang lain. 

"Generasi muda Cina membenci rasuah. 



"Apabila orang Melayu rasuah, mereka mengganggap seperti menjual hak kepada orang lain dan akibatnya mereka tidak menghormati orang Melayu," kata Musa yang dipetik berkata dalam Utusan Malaysia di "Forum Rakyat: Melayu Islam Bersatu?" hujung minggu lalu. 


Isu rasuah merupakan perkara pokok yang sentiasa menjadi permasalahan dalam pentadbiran kerajaan pemerintah Barisan Nasional (BN), kedudukan Indeks Persepsi Rasuah Malaysia (CPI) menurun untuk beberapa tahun kebelakangan ini, walaupun kedudukan Malaysia bertambah baik pada tahun 2012 menjadi negara ke-54 di dunia, indeks antarabangsa masih meletakkan Malaysia di bawah negara-negara Afrika seperti Rwanda (50) dan Botswana (30). 




Baru-baru ini, seorang wanita Cina telah ditahan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dengan kerjasama Jabatan Siasatan Jenayah Komersial PDRM kerana dikhuatiri telah menghina DYMM SPB Yang DiPertuan Agong di laman Facebook-nya. 

Siasatan dijalankan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan juga boleh didakwa dibawah Akta Hasutan 1948. 

Keputusan pilihan raya umum ke-13 (PRU13) baru-baru ini juga turut dikaitkan dengan sokongan peningkatan sokongan pengundi Cina kepada pembangkang Pakatan Rakyat (PR) sehingga menyebabkan Barisan Nasional (BN) walaupun berjaya kekal sebagai kerajaan pusat, hanya memperoleh 133 kerusi Parlimen berbanding 140 pada Pilihan Raya 2008 lalu. 




Malah, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak juga secara terbuka telah menyalahkan masyarakat Cina apabila menyifatkan keputusan PRU13 sebagai "Tsunami Cina" sejurus selepas berakhir pilihan raya. 

Malah perlantikkan Datuk Paul Low sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri di dalam Kabinet baru-baru ini juga dilihat sebagai langkah untuk memulihkan sokongan masyarakat Cina terhadap pentadbiran beliau dan menonjolkan imej bersih serta membuktikan ketegasan dalam menangani isu rasuah yang berleluasa. - 17 Jun, 2013.








BB : TIDAK DINAFIKAN, TETAPI PERLU DIINGAT JUGA PENERIMA RASUAH MENERIMA RASUAH DARIPADA PERASUAH. SIAPA GOLONGAN PERASUAH PALING BESAR? BB HORMAT TAN SRI MUSA, TETAPI JANGAN SESEKALI TERIKUT-IKUT PULA DENGAN MAINAN DIORANG NI!! MEMANG DIORANG NI YANG MENGAMALKAN BUDAYA INI! SEKIRANYA TIDAK DILAYAN, UGUTAN PULA YANG MENJADI "CARA" DIORANG DEMI MENCAPAI APA YANG MEREKA HAJATI!!
Share this article

6 Komen:

  1. Kalau orang muda Cina sinonimkan orang Melayu sebagai orang yang makan rasuah dan macam-macam lagi, maka orang Melayu juga boleh sinonimkan orang Cina sebagai orang gemar beri rasuah! orang tidak beretika dalam perniagaan, orang yang mengelak bayar cukai, orang yang kejam, orang yang biadap, orang yang suka langgar peraturan, orang yang suka pandang hina bangsa lain, orang yang degil sedegil binatang yang dimakannya!!!!. Ingat kita manusia, kelemahan ada diantara kita. Orang Melayu bangsa yang miskin wang, oleh itu mereka tidak mampu beri rasuah, tetapi orang Cinalah yang mengajar Melayu makan rasuah! Tunjuk satu jari pada oang Melayu, tapi empat jari lain pada diri mereka sendiri !!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sesungguhnya tiada yang benar melainkan sebenarnya, pemberi rasuah adalah dari golongan mereka ini, saya bercakap adalah dari pemerhatian dan juga pengalaman sendiri, hinggakan akhirnya saya insaf kerana melihatkan diri ini dihina serta nilai pada diri sendiri dibawah tapak kaki cina. lagipun di negara China, perasuah akan dihukum mati, kerana apa....fikirkan

      Padam
  2. Erm.. WHY tak pernah sentuh PERKASA yang secara NYATA .. Anti Christian dan Anti Cina? :-) ooo ya.. Saya lupa PERKASA adalah MELAYI pula tu kan? :-)

    BalasPadam
  3. Saya amat tak setuju! Selalunya, pemberi rasuah, siapa? Siapa juga selalu jadi dalang sindiket PELACURAN, Along peminjam duit, GENG KONGSI GELAP; DADAH; PERJUDIAN INTERNET dan segala macam JENAYAH yang semuanya juga turut mahu merosakkan moral anak muda BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain, terutamanya yang Islam? Si CINA PENJENAYAH yang disyaki ditaja DAPigs, juga sering nak menjerat anak Melayu/Islam, termasuk yang pangkat tinggi dalam JPA - lepas itu dia repot, kata dia kena paksa; temberang betul; kalau tak buat salah atau dia mahu sesuatu yang tidak sah, kenapa dia nak sogok rasuah, lepas itu baru repot polis?

    Kalau di Barat pun, tak boleh perangkap macam itu, cuba menarik/menghasut orang buat jenayah - salah di segi undang-undang! Jadi saya harap, K'jaan BN akan juga hukum berat si pemberi RASUAH, dan semua dalang sindiket tersebut! Lagipula, kenapa negeri-negeri/kawasan-kawasan bawah DAPigs, sindiket-sindiket ini makin berlambak?

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang setia pada K’jaan BN dan hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.

    (PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai "Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca - mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)


    BalasPadam
  4. sehari dua sebelum berlakunya peristiwa 13 mei 1969 saya telah diberikan sehelai kertas yang ditulis dalam bahasa cina oleh sepupu saya yang bersekolah disekolah cina New Kota Kota Tinggi. risalah itu telah diedarkan peringkat sekolah rendah lagi. sepupu saya yang bernama izam telah menterjemahkan kandungan risalah tersebut dalama bahasa melayu. kandungan dalam risalah itu telah menyuruh orang-orang cina merasuah pegawai-pegawai melayu dari peringkat yang serendah-rendahnya hingga keperingkat yang setinggi-tingginya dengan kekayaan wang yang mereka ada demi menghalalkan, mecapai apa-apa saja sehinggakan didalam risalahan tersebut juga menyebut anak-anak gadis mereka juga boleh diberikan sebagai rasuah kepada pegawai-pegawai melayu asalkan cita-cita mereka berjaya. sebenarnya didalam hal rasuah ini, orang-orang cina nampaknya seolah-olah telah dididik supaya menggunakan `rasuah` sebagai pencapai hajat mereka. pemberi rasuah sepatutnya dikenakan denda yang paling besar. kerana mereka-mereka inilah yang merosakan negara...

    BalasPadam
  5. Jika perlu perlu ditiru kerajaan China yang menghukum bunuh kepada pesalah rasuah. Bunuhlah andai demi kemaslahatan masyarakat.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top