Nuffnang

PRN MENGEJUT : Sabah "Deposit" BN Seperti Sarawak?


Kekerapan YAB Perdana Menteri ke Sabah kebelakangan ini kembali menghangatkan perdebatan di kalangan pemerhati dan ahli politik mengenai pilihanraya mengejut di Sabah. Terbaru adalah perasmian upacara pecah tanah projek menaiktaraf Jalan Sindumin-Kampung Melalia, Lebuhraya Pan Borneo Sipitang.
Ketibaan Perdana Menteri diiringi Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman disambut ribuan penduduk Sipitang yang bersempadan dengan Lawas di Sarawak, selain dari beberapa daerah berhampiran.

“Kita mahu kemajuan dan perubahan. Kita mahu supaya hari ini lebih baik daripada semalam. Hari ini, kita tengok kenyataannya, komitmen saya sebagai Perdana Menteri, lebuhraya Pan Borneo ini adalah hadiah untuk rakyat Sabah,”

“Kita akan bangunkan semua rakyat tanpa mengira semua kaum, agama dan budaya, apatah lagi di Sabah yang terkenal dengan kepelbagaian dan yang paling penting Sabah sentiasa bersama kita dalam perjuangan,” 

Di samping itu Najib turut menyindir Tun Mahathir yang selama 22 tahun perkhidmatannya sebagai Perdana Menteri "tidak mampu" menyediakan lebuhraya untuk Sabah dan Sarawak. Walaupun ada lebuhraya, tetapi dikenakan tol sebaliknya dengan lebuhraya Pan Borneo yang tidak dikenakan tol.


Seorang bekas menteri juga disindir Perdana Menteri kerana permintaan beliau untuk menjadi Ketua Menteri Sabah semasa masih berkhidmat dalam kabinet. Ramai berpendapat Ia adalah Shafie Afdal.

Selain itu, Timbalan Perdana Menteri pula kini berada di Sabah. Adakah ini semua petanda semakin jelas?

Penganalisis politik meramalkan Barisan Nasional (BN) akan kekal berkuasa di Sabah sekiranya pilihan raya negeri mengejut yang disebut-sebut diadakan dalam waktu terdekat.

Arnold Puyok dari Fakulti Sains Sosial dan Jeniri Amir dari Fakulti Bahasa dan Komunikasi, Universiti Malaysia Sarawak berkata, BN mempunyai kelebihan besar ekoran perpecahan dalam pembangkang sekarang.

Bagaimanapun, sumber dalaman Umno memberitahu pilihan raya mengejut adalah berisiko untuk BN di mana salah seorang daripada mereka meletakkan “bukan hanya pembangkang yang kucar-kacir.”

Sumber Umno Sabah berkata, parti itu masih terasa bahang kehilangan Datuk Seri Shafie Apdal, bekas naib presiden Umno yang meninggalkan parti itu tahun lalu selepas keahliannya digantung.

Puyok berpandangan bahawa BN “agak stabil berbanding pembangkang, terutamanya dengan kemunculan parti-parti baharu, yang akan memberi manfaat kepada BN dan melemahkan pembangkang.”


Jeniri bersetuju dengan berkata pembangkang di Sabah masih tidak selaras.

“Semua orang mahu menjadi wira, semua orang mahu menjadi pemimpin,” kata beliau.

“Jadi ia adalah sukar untuk tampil dengan bersatu tenaga untuk menghadapi BN.”

Laporan Borneo Today baru-baru ini menyebut lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ke Sabah boleh menjadi pelopor kepada pilihan raya negeri lebih awal di mana selaku Pengerusi BN beliau mahu melihat sendiri sejauh mana BN Sabah telah bersedia untuk memanggil pilihan raya mengejut.

Spekulasi meramalkan 13 April sebagai tarikh kemungkinan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sabah. Ia memetik penganalisis politik yang mengatakan hari penamaan calon akan diadakan 21 April manakala pengundian pula 5 Mei.

Jeniri berkata, BN telah menjalankan banyak penyelidikan. “Mereka cuba untuk mengumpul maklum balas daripada pelbagai sumber melalui pelbagai kaedah, termasuk soal selidik.”

“Jika ada sokongan sebenar untuk BN berdasarkan kajian ini, maka saya percaya mereka akan membuat keputusan muktamad untuk mengadakan pilihan raya mengejut.”

Beliau berkata, BN akan mengkaji kemenangan di Sabah sebagai rangsangan moral yang diperlukan untuk memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 kelak.

Bagaimanapun terdapat kebimbangan dalam Umno bukan sahaja kerana rasa tidak puas hati dengan isu Shafie, tetapi juga susulan skandal rasuah melibatkan Jabatan Air Sabah.

Satu sumber Umno berkata, “sekiranya BN menang dengan meyakinkan, maka ia akan menjadi baik, tetapi ia kehilangan walaupun lima atau enam lagi kerusi, ia boleh membuktikan satu masalah dalam pilihan raya umum akan datang kerana pembangkang boleh menggunakan penurunan itu bagi mengatakan Sabah bukan deposit tetap seperti sebelum ini.” (SUMBER)

Tarikh sesuai bagi pilihan raya ini bergantung kepada perubahan yang sedang dijalankan dengan penambahan 13 kerusi Dewan Undangan Negeri Sabah.

Cadangan untuk mengadakan pilihan raya berasingan telah timbul sejak Jun lalu selepas kejayaan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Negeri Sarawak.

Malah spekulasi terus tersebar apabila Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, Datuk Seri Musa Aman telah mengarahkan semua anggotanya untuk bersedia dan bekerja seolah-olah 'pilihanraya setiap hari'.

Presiden PBS Seri Seri Joseph Pairin Kitingan berkata kepada media kemungkinan akan ada kejutan dan "semua boleh berlaku".

Bagaimanapun, Musa meminta semua pihak supaya tenang dan tidak terlalu membuat spekulasi mengenai pilihan raya ini.

"Prerogatif akan dilaksanakan selepas perbincangan Ketua Menteri dengan Perdana Menteri.

"Saya yakin rakyat Sabah akan mengundi untuk kestabilan dan pembangunan yang berterusan," kata Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Salleh Said Keruak.

Penulis secara peribadi melihat pelaksanaan pilihanraya negeri yang lebih awal di Sabah akan lebih banyak memanfaatkan Barisan Nasional menjelang PRU 14 ini. 
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top