Nuffnang

TERKINI : Ketua Penceroboh Lahad Datu Meninggal Dunia!!!!



Ingat lagi ketua kumpulan penceroboh Lahad Datu Sabah Febuari 2013... Agbimuddin Kiram lelaki tua yang mengaku dia Raja Muda Kesultanan Sulu?Khabarnya Agbimuddin meninggal dunia akibat serangan jantung di kampung halamannya Pulau Tawi-Tawi Selasa.


Media Filipina melaporkan Agbimuddin yang berjaya menyusup keluar dari kampung Tandou ketika serangn besar-besaran pasukan keselamatan Malaysia pada 5 Mac 2013 sebelum ini 'menghilang' dari pandangan orang ramai.

Beliau dipercayai bersembunyi selepas kegagalannya dalam pencerobohan Lahad Datu.

Abangnya, 'Sultan Jamalul Kiram' meninggal dunia enam bulan selepas pencerobohan Lahad Datu di Manila juga kerana sakit jantung.

Menurut laporan Rappler.com, selain polis, tiga sumber yang berbeza mengesahkan Agbimuddin atau nama lainnya Datu Puing meninggal dunia di rumahnya di bandar Simunal Tawi-Tawi.

Agbimuddin adalah individu yang bertanggungjawab melatih ratusan 'tentera diraja Sulu, di Tubig Simunul, sebelum kira-kira 200 dari mereka menyerang Sabah atas alasan itu tanah warisan Kesultanan Sulu.

Pencerobohan diketuai Agbimuddin, manakala timbalannya adalah bekas pegawai kanan dalam pasukan tentera Filipina Jeneral Haji Musa Abdulla yang kemudiannya terbunuh dalam serangan pasukan keselamatan Malaysia.

Sepanjang pencerobohan pengganas Sulu yang berlarutan hampir dua bulan itu, seramai 10 anggota pasukan keselamatan terkorban dalam mempertahankan bumi Malaysia.

Mereka ialah Asisten Supritendan Zulkifli Mamat, 29 dan Sarjan Sabaruddin Daud, 46 (komando VAT 69) Asisten Komisioner Ibrahim Lebar, 52, (Cawangan Khas Bukit Aman), Asisten Supritendan Michael Padel, 36, (Ibu Pejabat Polis Daerah Semporna), Sarjan Abdul Azis Sarikon, 48, dan Lans Koperal Mohd. Azrul Tukiran, 27, dari Pasukan Gerakan Am Tawau, Sarjan Detektif Baharin Hamit, 49, (Ibu Pejabat Polis Kontinjen Sabah), dan Koperal Salam Tugiran, 42, dari Ibu Pejabat Polis Daerah Tawau.

Selain itu, dua lagi askar turut gugur melibatkan Prebet Ahmad Hurairah Ismail, 24, dari Batalion 7 Rejimen Askar Melayu Diraja Tawau dan Koperal Ahmad Farhan Ruslan, 21, yang terlibat dalam kemalangan di Jalan Tungku, Lahad Datu semasa dalam konvoi untuk Operasi Daulat.

Kini, tiga puluh tertuduh, terdiri daripada 27 rakyat Filipina dan tiga penduduk tempatan, menghadapi pelbagai pertuduhan termasuk melancarkan perang terhadap Yang di-Pertuan Agong, menganggotai kumpulan pengganas, merekrut anggota kumpulan pengganas dan melindungi individu yang diketahui anggota kumpulan pengganas, yang didakwa dilakukan antara 12 Februari hingga 10 April 2013.

Semua mereka kini masih dibicarakan di Mahkamah Tinggi yang bersidang di Jabatan Penjara Sabah, selama 76 hari dengan 43 saksi sudah pun memberi keterangan sehingga Oktober 2014.

Ia dijangka berterusan sehingga Jun 2015 dengan 10 hari ditetapkan untuk perbicaraan setiap bulan, melainkan pada Disember apabila perbicaraan diadakan selama lapan hari.-13/1/2015
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top