Nuffnang

PROJEK 3B : Tony Phua Bakal Disaman?





Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) dalam satu kenyataan hari ini berkata komen Tony Pua (gambar) mengenai tender bagi projek loji jana kuasa 2,000 MW tenaga lapangan hijau menggunakan arang batu atau Projek 3B, adalah tidak berasas dan hanya spekulasi.

Menurut Kettha, sebaliknya, pemberian tender itu belum pun dibuat dan akan hanya diumumkan tidak lama lagi.

"Suruhanjaya Tenaga akan membuat pengumuman apabila tiba masanya.

Baru-baru ini, Pua, yang juga pengerusi DAP Selangor, melalui blognya berkata beliau bimbang Projek 3B itu akan jatuh ke tangan pesaing terdekat YTL, 1MDB, akibat keputusan tidak adil yang diwarnai pengaruh politik serta akan membebankan rakyat."Proses adalah ketelusan, sejajar dengan sistem pembinaan kompetitif, yang digunakan dalam pembidaan projek oleh IPP untuk memastikan, antara lain, wujud keadilan dan daya saing," kata kenyataan itu.

Loji berkenaan dijangka memulakan operasinya secara komersial pada 17 Oktober 2017.

Tenaga-China National Machinery Import & Export Corp adalah antara pembida bagi projek itu, di samping 1MDB-Mitsui & Co, Formis Resources, YTL Power International dan Malakoff.

 - Bernama
Share this article

1 Komen:

  1. Selama ini TNB kena kencing dengan YTL dari konsesi IPP. Typical cinabeng tak puas hati kalau YTL miss syoruuu. Ada YTL tolong bumiputra melayu? Cinabeng kalau projek dapat kepada melayu seperti Bukhari akan bising dan tak puas hati. YTL dapat projek BESAR Bestarinet dari MoE pada 2012 melayu tak bising pun. Still, YTL tak jugak tolong dapatkan undi cina untuk BN!!! Amat suka hati projek dapat kepada 1MDB. Tapi jangan pulak 1MDB khianat dengan sub-con kepada puak cinabeng dan kroni dapIGS.......

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top