Nuffnang

RAJA DAN MELAYU : Punca Pas Tewas Di Kedah Didedahkan Perwakilan!!!



Masalah dalaman yang semakin membarah dalam pentadbiran PAS Kedah menyebabkan parti Islam itu kehilangan negeri berkenaan kepada Barisan Nasional (BN) ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada 5 Mei lalu, kata perwakilan Muktamar PAS hari ini.

Perwakilan PAS Kedah, Nasir Zakaria ketika membahaskan ucapan dasar Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengakui, tanpa kawalan, pertelingkahan dalaman berkenaan turut bakal menjadi punca tewasnya PAS Kedah dalam Pilihan Raya Umum-14 akan datang.

"Kita mengakui salah satu faktor daripada kekalahan adalah faktor dalaman yang menyebabkan tumbangnya negeri Islam Kedah ini," katanya ketika berucap.

"Kedah menyedari dan mengakui kekalahan PAS dan Pakatan Rakyat pada PRU13 baru-baru ini, supaya jangan diulangi lagi kekalahan yang menyakitkan ini," katanya ketika Muktamar Tahunan ke-59 PAS di Shah Alam.

Katanya, perkara itu tidak seharusnya berulang, dan PAS Kedah perlu memuhasabah diri melalui Jawatankuasa Post Mortem.

"Sudah tentulah masalah yang dialami anak-anak tidak boleh diselesaikan oleh anak-anak. Sudah tentulah masalah ini juga perlu dileraikan oleh mak dan Ayah.

"Sudah tentulah Ayah perlu mengambil tindakan yang pants, tepat, dan adil untuk kita redakan masalah yang berlaku," tambahnya.

Beliau turut berkata, PAS dilihat sebagai sebuah parti yang tidak mempunyai kemampuan membela nasib orang Melayu dan kekurangan tokoh dalam menerajui parti.

"PAS memiliki dua unsur berbanding lima ciri dimiliki Umno, ciri PAS adalah membela Islam, tetapi (dilihat) tidak membela Raja, tidak dilihat prihatin kepada rakyat, tidak dilihat mempunyai tokoh untuk masyarakat setempat dan juga PAS dilihat tidak begitu," katanya.

Justeru, beliau mengharapkan agar golongan professional dalam PAS memainkan peranan mereka menyalurkan permasalahan berkenaan ke tempat sepatutnya.

"Dan dalam masa sama, golongan professional kita perlu bertindak untuk menyampaikan masalah ini untuk disampaikan kepada saluran-saluran yang tepat dan sampai kepada pengundi-pengundi teras iaitu Melayu dan Bumiputera," katanya.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top