Nuffnang

CUEPACS : Buang Kakitangan Awam Rendah Tak Selesai Masalah!!!


Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menolak cadangan bekas ketua setiausaha perbendaharaan, Tan Sri Mohd Sheriff Mohd Kassim agar kerajaan membuang kakitangan berjawatan rendah untuk mengurangkan beban kewangan.

Presidennya, Datuk Azih Muda berkata cadangan yang diutarakan Shariff tidak masuk akal kerana ia tidak menyelesaikan masalah sebaliknya memberi impak negatif kepada sektor perkhidmatan awam di negara ini.

“Cuepacs sebulat suara menolak cadangan yang diutarakan bekas pesara yang dah terima pencen 25 tahun untuk mengecilkan saiz perkhidmatan awam.

“Cuepacs menuntut perdana menteri, menteri kewangan, ketua perkhidmatan awam tidak melayan cadangan ini kerana ia akan melahirkan kemarahan yang tidak ada akhirnya, malah pekerja akan menerima nasib malang atas cadangan orang tidak bertanggungjawab itu.

“Kami nak kongsi, anggota perkhidmatan awam yang bersara tidak semua digantikan serta-merta dan lambakan kerja yang ditinggalkan terpaksa ditanggung pekerja lain,” katanya semasa sidang media selepas menghadiri mesyuarat luar biasa
Cuepacs di wismanya hari ini.

Isnin lalu, Sheriff menggesa supaya kerajaan membuang kakitangan berjawatan rendah sementara masih mampu membayar pampasan.

Katanya, perkhidmatan awam semasa mempunyai kira-kira 1.6 juta orang penjawat bermakna Malaysia mempunyai nisbah dengan penduduk merupakan yang terbesar di rantau Asia Pasifik.

Malah Menteri Kewangan II Datuk Johari Abdul Ghani baru-baru ini berkata ketika ini terdapat kira-kira 1 orang penjawat awam bagi setiap 19.37 orang penduduk, menyebabkan perbelanjaan kerajaan bertambah.

Pada 2016, kerajaan membelanjakan RM74 bilion untuk membayar penjawat awam, meningkat daripada RM22 bilion pada 2003.

Mengulas lanjut, Azih berkata jumlah penjawat awam nampak besar mencecah 1.6 juta kerana 4 cabang perkhidmatan dimasukkan sekali iaitu tentera, polis, pendidikan dan kesihatan.

“Di negara maju anggota awam tidak termasuk tentera, polis, guru dan kesihatan. Kalau dianalisa, sebenarkan hanya 500 ribu sahaja anggota perkhidmatan awam jika tidak termasuk 4 cabang yang saya sebut tadi,” katanya.

Mengulas lanjut, Azih tidak menolak cadangan diutarakan Sheriff dibuat untuk mencetuskan kemarahan rakyat menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

“Kenapa ia dibangkitkan ketika PRU dah hampir, adakah ini cara nak naikkan kemarahan penjawat awam kepada kerajaan.

“Lebih 20 tahun pencen, tak payah beri pandangan. Sepatutnya Sheriff kena bagi sokongan supaya kakitangan kerajaan bekerja bersunguh-sungguh, tingkatkan produktiviti, ini minta supaya berhenti kerja. Kakitangan kerajaan sekarang ini nak beli rumah harga RM300,000 pun susah, itu yang dah kerja tapi kalau tak ada kerja macam mana?” soalnya.

Azih dalam pada masa sama mencadangkan supaya pesara kerajaan melebihi 20 tahun dihentikan pemberian pencen dan wang tersebut digunakan untuk meningkatkan produktivifi kakitangan sedang berkhidmat.

- SUMBER

PS : Apa punya cadangan daa.... Awak punya pencen pun berapa ramai gaji penjawat awam rendah boleh dibayar wei...
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top