Nuffnang

KAH..KAH..KAH... Padan Muka Melayu Selangor!!!!

Selepas Speaker DUN, DAP menorak langkah meluaskan kuasanya lagi. Sekarang di PBT Pula....Kah..kah..kah...

Kalau korang semua tak nampak lagi "GAME" serta "PERCATURAN" mereka, korang memang BUTA PERUT!!! Dan PAS, seperti biasa tidak punya apa-apa kuasa selain hanya BONEKA. Kalau di Penang tu kira boleh la terima sebab memang DAP yang majoriti, namun di Selangor, KAH...KAH...KAH... 




DAP menguasai majoriti daripada 288 kerusi lantikan ahli majlis Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor bagi penggal 2014-2015.

Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan Selangor Datuk Teng Chang Khim berkata, 83 daripadanya adalah ahli DAP, manakala PKR (78) dan PAS (65) bagi mengisi jawatan di 12 PBT seluruh negeri.

Sementara sembilan telah diisi oleh Orang Besar Daerah dan baki kekosongan jawatan masih lagi dalam proses pemilihan.

Pelantikan itu diluluskan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) yang bermesyuarat pada 29 Januari dan 5 Februari lalu.

“Proses pelantikan berkuatkuasa semalam dan semua PBT akan dimaklumkan segera supaya semua yang dilantik akan menjalankan tugas dengan serta-merta,” katanya di sini hari ini.

Sebelum ini, kerajaan negeri telah meletakkan beberapa syarat ketat ahli majlis PBT baru, antara tempoh perkhidmatan yang tidak melebihi tempoh empat tahun atau dua penggal berturut-turut.

Manakala hampir 50% ahli majlis PBT yang melebihi tempoh khidmat empat tahun sebelum ini akan ‘direhatkan’.

Bagi pembahagian kuota pula, 75% daripadanya dicalonkan parti masing-masing manakala 25% daripada organisasi badan bukan kerajaan (NGO) yang sah dan berdaftar dibawah Badan Pertubuhan Pendaftar (ROS).

Kerajaan negeri turut menetapkan syarat minimum 30% jumlah ahli majlis yang dilantik akan terdiri daripada golongan wanita.

Selain itu, beberapa syarat am turut diambil kira, antaranya calon mestilah warganegara Malaysia dan fasih berbahasa Melayu, had umur minimum 21 tahun, bermastautin dikawasan berkenaan sekurang-kurangnya lima tahun atau menetap d idaerah bersebelahan. - SUMBER
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top