Nuffnang

HIMPUNAN JUTAAN BELIA JANA EKONOMI ANAK MUDA

Menteri Belia dan Sukan Malaysia, Dato' Sri Ahmad Shabery Cheek menyatakan bahawa golongan belia merupakan golongan yang berpengaruh dalam sistem ekonomi negara bagi menjelaskan terjemahan kementerian terhadap keberkesanan Program Himpunan Sejuta Belia 2011 yang lalu. Beliau menjelaskan perkara berkenaan dalam menjawab pertanyaan Dewan Rakyat yang dikemukakan oleh YB Batang Sadong, Puan Hajah Nancy Haji Shukri.




Tambah beliau lagi, kajian impak ekonomi oleh pihak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) menyatakan bahawa program himpunan tersebut telah memberi kesan berganda ekonomi sebanyak RM 110 juta melalui jumlah perbelanjaan pengunjung, sektor kerajaan, sektor swasta dan NGO sekaligus menyumbang kepada nilai ditambah ekonomi sebanyak 0.014% daripada nilai KDNK pada tahun 2010.

Dianggarkan seramai 1.1 juta pengunjung hadir di Putrajaya sepanjang 3 hari himpunan tersebut diadakan dengan purata perbelanjaan sebanyak RM100 seorang.
Sejurus selesai menjawab pertanyaan Dewan Rakyat, satu sidang media diadakan di lobi Dewan Rakyat bagi mempromosikan Himpunan Jutaan Belia di Putrajaya 2012 yang akan diadakan pada 23 hingga 27 Mei 2012.

Himpunan 5 hari ini akan melibatkan 6km back to back events, memuatkan 500 aktiviti, dengan 38 segmen, dihiburkan dengan 1000 artis di 22 buah pentas sekitar Putrajaya.

Sumber - KBS
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top