Nuffnang

ANAK MUDA VS MAT REMPIT

Istilah Mat Rempit atau Samseng Jalanan sememangnya sudah diketahui ramai. Mereka yang terlibat dalam gejala tidak sihat ini biasanya dalam lingkungan umur 13 tahun ke atas. Sedari kecil mereka tidak sepatutnya mudah terpengaruh dengan anasir-anasir negatif yang menjurus ke arah keruntuhan moral, kerana mereka ibarat rebung yang masih lembut.





Dari kecil lagi harus, dilenturkan. Tiada gunanya apabila sudah bertukar menjadi buluh, kerana pasti akan patah jika berkeras untuk dilenturkan. Jadi Di Mana Silapnya ? Ibu atau bapakah ? Guru-gurukah ? atau Rakan-rakankah ?

Tidak dinafikan pengaruh rakan-rakan adalah yang paling besar. Jiwa remaja yang amat rapuh dan ingin memuaskan keseronokan diri sendiri sudah pasti amat mudah untuk dipengaruhi dengan ajakan rakan yang belum tentu baiknya. Mereka ini seolah-olah kebal untuk berhadapan dengan maut. Mat Rempit sangat terkenal kerana mereka adalah raja jalanan. Merekalah yang menguasai jalan.
Jerit pekik sumpah seranah dari orang ramai langsung tidak diendahkan, ibarat mencurah air ke daun keladi. Di Terengganu, lebih dari 300 buah motosikal berkonvoi tanpa arah tujuan. Lebih hebat lagi, di tangan masing-masing, tergenggam kemas telefon bimbit. Agaknya mereka saling memberikan info tentang keberadaan polis kerana mereka sering terlepas dari polis. Persoalannya, mengapa mereka mencari publisiti murahan sebegini ? Apakah kerana mereka malas untuk bekerja atau sekadar melempiaskan nafsu untuk berlumba. Tidakkah mereka berasa takut dan gerun melihat dan mendengar pengalaman mereka yang sudah insaf. Mereka yang hilang anggota badan, atau mereka yang mati semasa berlumba. Mati Katak !

Baca lagi di Suara Generasi Baru



Awas!!! Aksi oleh Profesional, Jangan tiru aksi ini. MERBAHAYA Beb


Berikut pula adalah paparan kisah benar...........

Sebagai MAT REMPIT berjaya. Aktiviti malam aku sering dipenuhi dengan aktiviti berlumba motor dan menghuru harakan bandar kuala terengganu sambil bawak awek (minah rempit). Bagi aku itu adalah satu bentuk hiburan yang amat menyeronokkan dan kene dengan jiwa remaja. Siang malam. HIDUPKU hanyalah pada motor 125Z merah, no plat BGH 12**. Awek ku DENGAN free hair dan pakaian DOP cukup kain akan selalu menjadi pembonceng tetap aku setiap malam.

Namun aku bersyukur kerana tidak terjebak dengan DOSA ZINA (hampir TERJEBAK) di mana terlalu ramai saeng2 seangkatan ku tewas dengan NAFSU serakah. Mungkin Allah S.W.T masih sayangkan aku.
SERIUS aku mengaku 24 tahun hidup, aku memang dop kenal tikor sembahyang. Apatah lagi nok gi surau bala atau majlis ilmu. JAUH. Ayoh ngan MOK aku dop tahu nok buat mende (buntu). Bebelan MOK dan penampor singgang AYOH jadi rutin harian aku. BUKAN niat aku untuk membuka AIB aku ATAU sesiapa, tapi hanya sekadar BERKONGSI dengan saeng2.

Aku mula KENAL dengan Ustaz Azhar pada awal 2008. CERITANYE.. Aku secara DOP SENGAJA terdengar kuliah Ustaz yang dipasang di VCD Player oleh AYOH. Mase tu aku dup dalam bilik. Ayoh aku sengeleng (sengaja) pasang kuat. Nok psyco aku. NOK SUH AKU DENGOR. Aku masih ingat lagi AYAT Ustaz Azhar yang MENARIK perhatian aku untuk terus mendengar kuliah beliau (padahal selama ni, dop pernah seumur hidup aku minat kuliah agama yang mengantuk dan bosan. Jiwa rempit la SANGAT)

KATA USTAZ AZHAR.
'' Mung nok jadi mat rempit, jadi artis ker, jadi mende2 pown dop SALOH.. Tapi dengan syarat kene ikut syariat Islam..Doh nok uat guane memang mung wahi bawok mutor laju...Islam dop sekat...asalkan time semayang,,mung sembahyang. time gi surau, mung gi surau. NABI pown suh ayah2 ajar anok2 nek kuda. KUDA zaman lening mutorsikal r......"



BB : Sekadar perkongsian
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top