Nuffnang

KENAKAN NAJIB : Strategi Mahathir Serang Ringgit?


Mahathir dan pengikutnya terlibat dalam serangan ke atas Ringgit pada tahun 1997 dan, sekali lagi, dia menyerang Ringgit dalam usahanya untuk menggulingkan Najib. 

Mereka mahu Ringgit jatuh kepada lima Ringgit berbanding dengan satu dolar Amerika dengan harapan bahawa ini akan menyebabkan Najib dapat disingkirkan. 

Oleh kerana mereka tidak boleh menggulingkan Najib menggunakan isu 1MDB, mereka kini menggunakan strategi yang sama mereka digunakan untuk menjatuhkan Anwar: menyerang Ringgit, menurut Raja Petra.

Dalam tempoh antara 1990-1996, nilai eksport dari Malaysia telah berkembang sebanyak 18% setiap tahun. Di antara Jun 1997 dan Januari 1998, krisis kewangan yang melanda umpama api membakar sekam melalui “tiger economies” Asia Tenggara. 

Apabila ringgit menjunam berbanding dolar AS, Perdana Menteri Malaysia, Dr. Mahathir Mohammed, memberi ucapan yang menegaskan bahawa pembiaya antarabangsa, George Soros, adalah kepala penyangak dalam konspirasi untuk memiskinkan negara-negara Asia Tenggara dengan menyerang mata wang mereka.

Krisis Kewangan Asia, oleh Charles W.L.Hill, University of Washington.

Soros, yang telah membiayai kumpulan pro-demokrasi di seluruh Eropah Timur sejak sebelum berakhirnya komunisme suku abad yang lalu, telah kerap menjadi sasaran kerajaan Hungary, yang juga telah menuduh beliau membantu menyemarakkan gelombang bersejarah pelarian yang telah melimpah ke dalam Eropah sejak tahun lepas. 

“Hungary dan Poland berhak menuntut lebih penghormatan,” kata Orban dalam temu bual dengan radio tempatan Kossuth yang dikendalikan pada hari Jumaat. “Di belakang pemimpin-pemimpin Parti Demokratik kita mesti melihat George Soros. Mulutnya adalah Clinton tetapi suara itu adalah daripada George Soros."
- Bloomberg

Soros-Mahathir

Peranan George Soros dalam kerajaan yang tidak stabil di Eropah, Asia dan Timur Tengah tidak memerlukan perbincangan lanjut. 

Fakta kukuh itu adalah seperti fakta bahawa Adolf Hitler adalah anti-Yahudi dan telah merekayasa ‘Penyelesaian Terakhir’, pelan tindakan untuk penghapusan semua orang Yahudi. 

Dan fakta bahawa Soros di belakang Krisis Kewangan Asia pada tahun 1997 juga satu fakta yang tidak boleh dipertikaikan. Tetapi ada satu fakta yang jarang disebut. Dan faktanya mengenai peranan Tun Dr Mahathir Mohamad dalam serangan ke atas Ringgit, jelas Malaysia Today lagi.

Kejatuhan ekonomi pada tahun 1985 telah dipanggil kemelesetan. Pasaran saham merudum pada 19hb Oktober 1987 dikenali sebagai “Black Monday”. Tetapi kejatuhan Ringgit pada 1997 dipanggil krisis kewangan. 

Dan sebab 1997 adalah krisis kewangan dan bukannya kemelesetan adalah kerana asas ekonomi masih sangat kuat tetapi kejatuhan Ringgit adalah kerana serangan dan bukan kerana kelemahan dalam ekonomi negara.

Sementara itu Mahathir meletakkan penyebab keruntuhan 1997 tepat di bahu Soros, apa yang tidak pernah disebut dan tidak diketahui ramai (selain daripada orang-orang di sekelingnya) adalah bahawa Soros tidak lakukannya bersendirian. 

Mahathir dan budak-budaknya bekerjasama dengan Soros tambah Malaysia Today.

Seperti yang kita telah bincangkan banyak kali dalam ruangan ini, Mahathir mempunyai kira-kira RM100 bilion yang diletakkan di bawah pemegang amanah, proksi, penama dan kroni manakala Tun Daim Zainuddin juga mempunyai RM60 bilion lagi di bawah kumpulan sendiri pemegang amanah, proksi, penama dan kroni. 

Tidak syak lagi sejak itu Daim cukup bijak untuk mengambil kembali RM60 bilion tersebut dan kini telah diletakkan di luar negara dalam kira-kira sedozen bank-bank di Eropah Timur, Afrika dan Amerika Latin – sementara Mahathir tidak cukup bijak untuk berbuat demikian (dan kini terperangkap).

Apa yang menjadi ‘bisikan’ pada tahun 1997 di koridor kuasa dalam lingkungan kewangan dan perbankan adalah bahawa hartawan tertentu dikenali sebagai orang Mahathir sedang bermain pasaran mata wang. 

Sekitar tahun 1995, apabila saya membuat keputusan untuk menjadi seorang penulis sepenuh masa, saya menjual banyak perniagaan atau saham dalam syarikat-syarikat saya dan menutup mana-mana yang tidak berdaya maju. 

Saya terpaksa menanggung kerugian yang serius tetapi masih mampu untuk menyelamatkan sedikit wang, walaupun tidak dalam jutaan.

Saya kemudian meletakkan wang itu di Singapura dan melabur dalam pelbagai mata wang. Penasihat kewangan saya dari salah satu daripada bank-bank utama di Singapura berkata beliau akan memantau pasaran dan akan menasihati kita bila untuk selamatkan jika kita perlu untuk menyelamatkannya. 

Pada tahun 1997, saya menerima panggilan daripadanya dan dia memberitahu kita untuk “bail out”. Kita lakukan seperti yang dinasihatkan dan mengalihkan wang ke dalam unit amanah. 

Tidak syak lagi bahawa ini merupakan pelaburan jangka panjang tetapi sekurang-kurangnya bahawa ‘nest egg’ yang membolehkan kami untuk membeli rumah di sini di UK apabila kami membuat keputusan untuk datang ke sini 12 tahun kemudian pada tahun 2009.

Bagaimanapun, persoalannya adalah, pada tahun 1997 kami telah dinasihatkan untuk “bailout” dan menjual kesemua mata wang yang kami ada. Dan sebab kenapa kami dinasihatkan supaya “bailout” adalah bukan kerana Soros tetapi kerana budak-budak Mahathir sedang melakukan “sesuatu”. 

Saya fikir mereka gunakan ungkapan ‘selling short untuk menjatuhkan Ringgit’. Dan bank-bank Singapura tahu mengenainya. Salah seorang dari orang Daim, Datuk Cina, kemudian mengesahkan ini apabila kami membincangkan perkara itu pada tahun 2010.

Sudah tentu, apabila Ringgit jatuh semua orang yang lakukan “short selling” akan membuat banyak wang. Dan Menteri Kewangan ketika itu, Anwar Ibrahim, akan dipersalahkan untuk itu. 

Dan apabila Anwar membuat perjanjian dengan IMF untuk membantu menyelamatkan Malaysia, Mahathir menuduh Anwar sebagai agen asing dan bekerjasama dengan kuasa asing untuk menjajah Malaysia, bukan ketenteraan tetapi dari segi ekonomi.

Mahathir kemudiannya memberitahu Majlis Tertinggi Umno bahawa Anwar melakukan perbuatan khianat tetapi satu-satunya perkara yang mereka boleh gunakan untuk menyingkirkan beliau adalah tuduhan liwat. 

Jadi, jenayah Anwar adalah pengkhianatan tetapi alasan itu untuk menggulingkan beliau akan liwat. Itu adalah biasa Mahathir dan dia melakukan ini sekali lagi dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak – alasan yang diberikan 1MDB tetapi sebab sebenar adalah Najib enggan membantu Mukhriz memenangi pemilihan parti.

Ini telah menjadi modus operandi atau SOP Mahathir sekian lama. Dia boleh berada di belakang sesuatu dan menjadikan orang nombor dua nampak bersalah. 

Musa Hitam menulis bahawa dia telah dipersalahkan kerana Memali dan terpaksa membawa stigma tragedi tersebut selama 30 tahun apabila ia sebenarnya ialah “baby” Mahathir . 

Begitu juga dengan Forex kerugian RM30 bilion pada tahun 1992 – Jaafar Hussein telah dihukum kerana itu walhal sebenarnya itu adalah ‘operasi’ Mahathir, sama seperti dia bermain pasaran timah dan rugi kesemuanya. Dan kemudian kita menghadapi krisis kewangan Asia 1997.

Orang-orang Mahathir membuat timbunan wang apabila matawang merudum. Dan bank-bank tahu terlebih dahulu apa yang akan datang, yang mengapa saya juga dapat menyelamatkan dan mengalihkan dana saya kepada unit amanah. 

Dan Anwar dimusnahkan dan dipaksa keluar dari pejabat kerana ‘pengkhianatan’, walaupun mereka menggunakan pertuduhan liwat dan sebaliknya bukan sebab pengkhianatan oleh Anwar.

Malah, dakwaan bahawa Anwar telah bekerjasama dengan Soros untuk jatuhkan Ringgit adalah karut. Anwar mempunyai hubungan dengan IMF, Bank Dunia dan broker berkuasa di Amerika Syarikat yang mana bukannya kawan kepada Soros. 

Soros hanya seorang saja kawan: duit. Jadi duit Mahathir (dan orang-orang pemegang amanah dan proksi beliau termasuk Daim dan geng) menjadi kawan-kawan dengan Soros.

Hari ini, Mahathir sekali lagi bekerjasama dengan Soros untuk menyerang Ringgit. Mahathir telah cuba selama dua tahun sejak Disember 2014 untuk membawa Najib turun dengan menggunakan isu 1MDB. Tetapi itu tidak berhasil. 

Jadi sekarang Mahathir telah mengubah strategi. Beliau menyerang Ringgit dan berharap bahawa ini akhirnya akan menyebabkan penyingkiran Najib. Malah, ramai orang telah menyalahkan Najib kerana penurunan matawang Ringgit. Jadi ianya berhasil setakat ini. 

Mereka bercakap tentang Ringgit akhirnya akan turun RM5 berbanding USD dan sekiranya ianya berlaku Najib perlu pek beg dan keluar.

Ada yang mengatakan bahawa Mahathir adalah seorang ahli politik Machiavelli bijak. Itu tidak benar. Machiavelli mesti besedih di dalam kuburnya dan jika beliau ada pada hari ini dia akan mengutuk Mahathir dan tidak menganggap beliau sebagai salah seorang pelajarnya. 

Machiavelli sebenarnya tidak mempunyai prinsip-prinsip tertentu dan dia tidak akan melakukan sesuatu perkara seperticara Mahathir lakukan.

Sebagai contoh, Machiavelli tidak akan menyerang ekonomi sendiri kerana dengan berbuat demikian anda menyakiti ramai orang dari golongan kamu. Machiavelli sebenarnya agak nasionalis dan menggunakan golongan kamu sebagai “collateral damage” adalah satu pengkhianatan. 

Mahathir, bagaimanapun, tidak mempunyai masalah dengan perkara ini ketika “Rom terbakar” asalkan dia dapat menyingkirkan musuh-musuhnya.

Machiavelli adalah seorang putera jadi dia mempunyai maruah dan sifat-sifat yang mulia. Walaupun beliau mahu menang, tetapi tidak sampai korbankan apa yang orang Melayu panggil maruah. 

Mahathir, bagaimanapun, bukan seorang bangsawan seperti Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak Hussein, Tun Hussein Onn, dan lain-lain. Mahathir tidak ragu-ragu untuk menjilat kembali ludah sendiri, seperti apa yang dia lakukan sekarang.

Sudah tentu, Pakatuns – seperti DAP, PKR dan PAN tidak ada masalah dengan apa yang Mahathir lakukan. Malah orang-orang Pribumi pun begitu juga. 

 Sudah tentu mereka ini tidak dilahirkan bermaruah maka menjilat ludah semula adalah boleh diterima selagi anda mendapatkan kuasa politik. Pakatun ini adalah seperti pelacur yang “mengangkang” untuk duit.

Satu lagi sifat Machiavelli adalah pemimpin perlu disayangi, dihormati dan ditakuti. Mahathir tidak mengambil berat tentang semua itu. Selagi anda takut pada beliau, ianya sudah cukup. 

Dia tidak memerlukan kasih sayang dan rasa hormat anda. Berlainan pula dengan Najib, beliau lebih prihatin tentang kasih sayang dan hormat pada rakyat dan itulah sebabnya dia sangat berhati-hati tentang bagaimana beliau berhadapan dengan lawannya. Mahathir menegaskan yang tidak peduli apa yang anda fikirkan.

Bak kata Musa Hitam berkata, Mahathir sebenarnya adalah orang yang sangat sombong dan tidak menerima kritikan dengan baik kerana dia menganggap dirinya lebih tinggi daripada orang lain dan beliau menganggap orang Melayu sebenarnya satu bangsa yang sangat bodoh. 

Oleh itu dia tiada keraguan untuk merendahkan dirinya kepada pariah politik. Mahathir tahu bahawa Pakatan Harapan tidak mempunyai masalah bekerja dengan paria kerana kebanyakan pemimpin Pakatan adalah paria. Itu sebab mengapa Pakatan boleh menerima Mahathir sebagai pemimpin mereka.

Hanya pembangkang sangat terdesak akan menerima orang seperti Mahathir sebagai pemimpin mereka. Apabila anda pergi ke katil dengan kala jengking yang telah menyengat anda banyak kali sebelum ia mendedahkan keadaan terdesak anda. 

Pakatan secara literal “scraping the bottom of the barrel” dan mereka akan membayar harga yang tinggi kerana kerjasama mereka dengan Mahathir. Pilihan raya umum akan datang akan membuktikan kesilapan besar yang dibuat oleh Pakatan Harapan dengan meletakkan cita-cita melebihi prinsip-prinsip.

- Malaysia Today -
Share this article

2 Komen:

  1. Apa tindakan MOF? Tak kan nak biarkan perkara ini berterusan. Sampai bila?

    BalasPadam
  2. Kenapa tak ambil tindakan. Cakap berdegar degar. takut ker? ker bohong?

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top