Nuffnang

HAJI CELOP!! Kontraktor Cina Guna "HAJI" Untuk Dapat Kontrak!!!



Kami tidak terkejut apabila mengetahui wujud beberapa kontraktor dari komuniti cina sanggup menukar namanya atau menggalakkan rakan-rakan Melayu memanggilnya dengan nama "HAJI" !!

Yang Melayu pula seolah-olah diperbodohkan juga memanggil cina itu HAJI! Jika duduk kedai kopi, asyik-asyik puji kontraktor cina. Al-maklum, sudah masyuk, semuanya indah! 


Hasil dari untung projek, melayakkan kontraktor cina layak dari segi kos untuk menunaikan Haji beberapa kali! Tapi Melayu yang dok puji-puji "Haji " tu, dapat apa?!

Inilah senario sebenar yang berlaku di Sarawak dan tidak mustahil juga berlaku di negeri-negeri lain.

Lihatlah bagaimana HEBATnya usahawan dari komuniti cina! Mereka 120% berusaha menjiwai perwatakan orang Melayu untuk menyapu semua peluang yang ada! 

Kita tidak hairan mengapa usahawan dari komuniti cina begitu berjaya menguasaiEKONOMI! Dari projek bernilai serendah RM150 sahaja hinggalah projek berjuta-juta, nama orang Melayu jugalah yang HEBAT digunakan sebagai penama dalam satu-satu syarikat. Peruntukan pendidikan pon boleh jadi modal pusingan bantuan kepada usahawan cina?!




Ya!! ALIBABA!!

Sebelum ini, kami pernah menulis artikel berkaitan konsep ALIBABA yang diamalkan oleh usahawan Melayu dan cina!

LIHAT DI [SINI] dan [SINI]




Ramai Bumiputera bising mengapa asyik-asyik kontraktor cina yang dapat projek?! Kami berpendapat, kita tidak dapat asyik menuding jari kepada komuniti cina. Sebaliknya, usahawan Bumiputera perlu berfikir....

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top