Nuffnang

MALAYSIAN INSIDER : KENAPA CINA KELUAR TAPI NAK GUNA NAMA MELAYU PULA?



Selepas berbulan-bulan dilanda spekulasi, portal berita The Malaysian Insider (TMI) hari ini menyaksikan hampir seluruh kakitangannya meninggalkan syarikat itu.

Penghijrahan, yang diketuai oleh editor eksekutif TMI, Leslie Lau, yang akan menyaksikan pewujudan sebuah portal berita baru, The Malay Mail Online (MMO), yang dijangka mula operasi pada 1 Julai.

"Kami mengambil semua orang (untuk menyertai MMO) - semua sub-editor dan wartawan - kecuali tiga wartawan Bahasa Malaysia yang masih mahu (bersama TMI) pada saat-saat akhir," katanya.

Leslie Lau, bersama dengan editor urusan Joan Lau, akan mengendalikan portal berita baru itu yang akan berfungsi secara berasingan dan bebas daripada Malay Mail versi cetak.

"Saya rasa pasukan itu telah menunjukkan bahawa ia berkemampuan dan kita ingin membina satu jenama dan perniagaan baru. Itu adalah cabaran peribadi saya," katanya. - Mkini.

Saya terpanggil untuk beri komen berkaitan artikel diatas, mengenai portal baru yang bakal muncul The Malay Mail Online ( MMO ) yang menurut artikel diatas, bakal dikemudikan oleh rata2 mereka yang dibelakang The Malaysian Insider.

Bukan hendak menimbulkan kecoh, bukan hendak mengungkit isu perkauman .... tapi kalau tak dijolok, masakan lebah naik angin, ye tak ? Kecuali lebah2 jenis LIBERAL yang tak kisah sarangnya dijolok2 hingga berlubang2 .....

Anda tidak terasakah sesuatu yang tidak berapa kena dengan nama portal baru itu ? Kenapa dibenarkan penggunaan nama MALAY dalam pemilihan nama portal baru mereka ?

Kita semua sudah sedia maklum cara penulisan mereka yang dibelakang TMI selama ini. Dan sekarang pasukan yang sama akan beroperasi menggunakan nama MELAYU pula ...... Anda takde rasa apa-apa ke?

Mungkin ada yang akan pertikaikan penggunaan nama yang sama oleh akhbar The Malay Mail ..... itu isu LAIN. Mereka dah lama beroperasi dibawah nama itu. Tapi MMO ini BARU hendak dilancarkan, kalau hendak dibantah pun, saya rasa lebih baik SEKARANG sebelum mereka mulakan operasi dari dibiarkan mereka mula dan baru kita nak bising.

Saya TIDAK RELA melihat nama bangsa saya diperlekehkan sewenang2nya oleh mereka yang BUKAN MELAYU, apatah lagi mereka yang hanya menganggap perkataan MALAY / MELAYU itu cuma sekadar satu nama saja, tidak ada apa-apa nilai maruah disebaliknya.

Bayangkan kalau orang Melayu mahu memulakan satu portal menggunakan nama THE CHINESE MAIL ...... rasa2 orang Cina akan bising tak ? 

Ramai antara kita yang tidak senang bila nama ISLAM dipergunakan oleh sebuah parti politik ...... tapi mereka sudah gunakan nama itu sejak sekian lama dan mungkin menjadi satu masalah untuk mengubahnya.

TAPI dalam hal MMO ini, ia MASIH BELUM BEROPERASI. Jadi apakah kita mahu membiarkan saja perkara ini.

Share this article

4 Komen:

  1. Bernas betul pandangan anda ini Belia Bangkit! Betul ya, apa tujuan si penyokong Cina/Bukan Bumiputera DAPigs/PKRats, nak perguna nama 'Malay' sesuka hati sebagai nama akhbar mereka, sedangkan mereka begitu benci Melayu/Islam? NGO-NGO Melayu/Islam mesti bantah besar-besaran ini!

    Apalagi Melayu di Malaysia ini bermakna adalah orang Islam; jadi nampaknya tujuan mereka ini juga untuk menghina dan menjatuhkan agama Islam.

    Yang paling menggerunkan lagi, puak Kristian Zionis DAPigs/PKRats yang ditaja CIA-Mossad-MI5-NATO, sekarang menggunakan agama sebagai senjata untuk MENJAJAH Malaysia dan menjatuhkan Islam, Raja-raja Melayu dan orang Melayu! Pertubuhan PENGGANAS Kristian Zionis, sudah menyamar sebagai gereja biasa, NGO-NGO alam sekitar ataupun kononnya nak menolong orang miskin, atau sebagai perhimpunan peribadi di rumah-rumah dan kawasan perumahan, yang banyak tidak berdaftar, serta di bawah sekolah-sekolah yang dikuasai Dong Sonsang DAPigs, makin MENGKRISTIANKAN Bumiputera/Bukan Bumiputera yang Islam dan bukan Islam, seramai mungkin – ini sebab utama undi bukan sahaja dari orang Cina, tetapi bukan Islam kepada DAPigs.

    Maka nampaknya tujuan penyokong Bukan Bumiputera, terutamanya CINA DAPigs/PKRats mempergunakan Malay Mail Online seolah hendak mengelirukan lagi anak-anak muda Melayu-Islam! Dan menggambarkan kepada Bukan Bumiputera dan Bukan Islam, yang ramai Melayu/Islam seolah menyebelahi mereka dalam propaganda RASIS mereka ynag semakin ganas kepada kaum BUMIPUTERA Melayu/Islam!

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam, UMNO/PM/K‘jaan BN dan hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain!

    (PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans Army durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai "Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca - mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

    BalasPadam
  2. jgn dilayan sangat, tak malu, citer berdegar-degar rasisnya, alih2 nak guna pulak Malay Mail Online, Ehhhh...ko tu melayu ker nak pakai Malay, nie rujuk kat kamus Dewan Bahasa...Malay dlm bahasa inggeris tu maksudnya apa, bukan ker merujuk pada satu kaum Melayu.....diulang "MELAYU!!!

    BalasPadam
  3. Eh, ini kena dijelaskan, ini. Orang-orang mantan TMI ini keluar untuk tubuhkan syarikat True Diligence. True Diligence pula diupah oleh akhbar Malay Mail untuk menguruskan portal online berita akhbar Malay Mail.

    Jadi bukan mereka yang pilih nama, tapi akhbar Malay Mail sendiri yang beri nama.

    Jangan serkap jarang, tuan. Google sikit dah jumpa maklumat ni. Beginilah blogger Melayu, rajin bertanya tapi malas siasat.

    BalasPadam
  4. "Mungkin ada yang akan pertikaikan penggunaan nama yang sama oleh akhbar The Malay Mail ..... itu isu LAIN. Mereka dah lama beroperasi dibawah nama itu. Tapi MMO ini BARU hendak dilancarkan, kalau hendak dibantah pun, saya rasa lebih baik SEKARANG sebelum mereka mulakan operasi dari dibiarkan mereka mula dan baru kita nak bising."

    Malay Mail Online adalah portal online milik akhbar The Malay Mail, tetapi mereka sub-kontrakkan pengurusan portal pada kumpulan bekas TMI ini.

    Fikirkanlah, kita ada undang-undang hakcipta dari segi penjenamaan. Nama akhbar itu penjenamaan. Tak mungkin akhbar The Malay Mail diam diri tengok portal pakai nama mereka kalau bukan mereka yang punya.

    Kalau anda belek-belek akhbar The Malay Mail selepas portal ini mula beroperasi, ada perkongsian berita antara portal dan suratkhabar.

    Laporan tentang persetujuan antara kumpulan bekas TMI dengan kumpulan akhbar The Malay Mail: http://www.fz.com/content/tmi-staff-leave-start-new-venture

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top