Nuffnang

DUA PEMILIK AKAUN SOSIAL DITANGKAP - PDRM

KUALA LUMPUR, 7 Mei – Dua lelaki berusia 38 tahun yang menggunakan nama Jason King ditangkap di Klang, Selangor manakala pemilik akaun Twitter PapaGomo pula diberkas di Setapak, Kuala Lumpur. 

Dua pemilik akaun media sosial itu telah ditangkap bagi membantu siasatan atas kesalahan memfitanh Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan kenyataan berunsur perkauman, hari ini. 

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, Dato' Wira Syed Ismail Syed Azizan berkata, semua pemilik twitter dan blogger dinasihatkan agar berhati-hati ketika memuat naik sebarang komen. 

Menurutnya, komen harus dipastikan tidak mempunyai elemen hasutan, fitnah mahupun sebarang isu yang boleh menimbulkan rasa tidak tenteram di kalangan pembaca dan seterusnya menggugat kententeraman awam. 

"Turut dirampas bersama dua individu terbabit adalah laptop, telefon bimbit, external hard disk dan beberapa peralatan komputer lain," katanya dalam sidang media di sini. 

Pengarah JSJK turut menasihatkan semua pengguna media sosial di negara ini agar mendapatkan fakta yang tepat sebelum memuat naik (posting) ke blog mereka atau ke mana-mana media sosial. 

Kes adalah disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 / Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang boleh dihukuman penjara tidak melebihi 1 tahun, denda RM50,000 atau kedua-duanya dan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 / Seksyen 4(1) Akta Hasutan yang mana membawa hukuman penjara tidak melebihi 1 tahun, denda RM50,000 atau kedua-duanya sekali.




Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top