Nuffnang

VIDEO : MENTERI BELIA @SHABERYC SANGKAL KBS PINGGIR BELIA INDIA

Pelbagai tohmahan dan dakwaan yang dibuat kononnya Belia India dipinggirkan oleh KBS dalam program-programnya. Baru-baru ini, Portal Kuala Lumpur Post telah menerbitkan artikel yang menghentam Menteri dan Timbalan Menterinya yang dikatakan tidak membantu pembangunan belia India.




Menteri Belia dan Sukan, Dato Ahmad Shabery Cheek yang ditemui selepas Majlis Perasmian Pejabat Belia dan Sukan Negeri Pulau Pinang di Batu Uban hari ini menyangkal dakwaan tersebut. Ikuti jawapan maklumbalas Menteri yang sempat dirakamkan oleh wartawan dari Portal Warta Rakyat berkenaan isu ini.






Ternyata dakwaan bahawa Menteri Belia dan Sukan meminggirkan belia India hanya dakwaan semata-mata. Untuk rekod, pelbagai program komuniti telah dianjurkan seperti Program Sukarelawan Pasca Bencana dan Karnival Mesra Belia yang mendapat penglibatan daripada belia India. Begitu juga bagi Majlis Perundingan Belia Negara (MPBN) yang ahlinya terdiri daripada beberapa orang wakil NGO India bagi membawa suara golongan ini.

KBS juga sentiasa megambil langkah untuk kearah melahirkan belia yang aktif dalam kerja sukarela seperti dengan melaksanakan penubuhan One Malaysia Corps, yang akan menggabungkan usaha dan tenaga pelbagai kumpulan belia sukarelawan daripada pelbagai bangsa bagi merealisasikan gagasan 1Malaysia. One Malaysia Corps ini merupakan gabungan daripada anggota Sukarelawan Khidmat Negara (BSKN), Rela, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM), Rakan Muda dan kumpulan-kumpulan sukarelawan yang lain.

Agensi-agensi dan pertubuhan yang disebut di atas turut disertai oleh pelbagai kaum di Malaysia.

Mengenai dakwaan bahawa KBS tidak tidak sanggup menolong ataupun memberi peruntukan yang disediakan oleh Perdana Menteri lebih dari RM70juta untuk NGO dibawah KBS dalam menangani permasalahan belia India, berikut adalah senarai antara pertubuhan-pertubuhan belia India peringkat kebangsaan yang diberikan bantuan pentadbiran oleh KBS.

1. Majlis Belia Hindu Malaysia ( HYO ) – RM100,000

2. Kelab Bell Belia Tamil Malaysia ( KBBT ) - RM100,000

3. Pergerakan Belia India Muslim Malaysia (GEPIMA) – RM80,000

4. Majlis Belia India Malaysia ( MIYC ) – RM80,000



Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top