Nuffnang

Video : Akhirnya Azhar Idrus Akui Pok Nik Dan Azizan Juga Gagal, Cakap Tak Serupa Bikin

Hari ini, masyarakat di Malaysia di’panas’kan dengan isu hudud. Satu perkara baik yang sepatutnya diterangkan dengan berhikmah oleh orang-orang Islam, malangnya ada orang Islam sendiri yang memandang negatif  terhadap hudud, lantaran kerana ilmu & kefahaman mereka sendiri yang cetek dalam perkara tersebut, menyebabkan hudud disalahfaham sebagai sesuatu yang negatif & kejam.
Walhal ia sebenarnya adalah untuk kebaikan manusia itu sendiri secara keseluruhannya, termasuklah kepada non-muslim, walaupun hukum hudud itu hanya untuk orang beragama Islam sahaja. Bukan semua orang Islam faham akan Islam sebagaimana bukan semua orang Islam yang menutup aurat.
Dengan segala patuh dan rasa hormat, saya ingin menyentuh tentang tujuan sebenar Hukum Hudud ini. Sebelum kita mengkritik dan memberi pandangan haruslah kita melapik perdebatan kita dengan ilmu. Kerana kata-kata tanpa ilmu diibaratkan membelah kayu api diatas kaki sendiri.
Menurut Imam Syafie, setiap pandangan itu mesti berdasarkan atas ilmu pengetahuan kerana ilmu pengetahuan itu datangnya dari Tuhan yang menciptakan. Oleh itu mari kita hayati apakah sebab musabab lahirnya Hukum Hudud ini, bila harus dipraktikkan, untuk siapa, serta apakah platform yang perlu ada sebelum Hukum Hudud diimplementasikan.
Bukan semua Negara Islam mampu mengimplementasikan Hukum Hudud ini oleh kerana ditakuti mencetus kontoversi apatah lagi pada rakyat yang bukan Muslim. Pada zaman Rasulullah S.A.W. Hukum Hudud dilaksanakan sebagai sebahagian kecil dalam syariah. Kecil disini bukan dimaksudkan dengan diambil ringan mahupun hanya sebagai alternatif terakhir.
Yang ingin disampaikan adalah kecil yang bermaksud hadirnya hukum itu adalah pada keadaan yang memaksa disebabkan kesalahan disisi syariat yang jelas telah dilakukan. Sebagai contoh, untuk membuktikan mereka yang berzina (fornication) bukanlah suatu yang mudah.
Tetapi perbuatan itu nyata perlukan Hukum Hudud jika kita hadirkan 4 orang saksi yang dipercayai untuk membuktikan tuduhan itu, melainkan perbuatan zina itu dilakukan dikhalayak ramai.
Share this article

1 Komen:

  1. tak dengar langsung UAI ckap psal Tok Guru Nik Aziz. video yg tak berkait langsung ngn video.

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top