Nuffnang

AUKU : AKHIRNYA DIPINDA JUA DEMI KELANGSUNGAN POLITIK ANAK MUDA

Hari ini telah dikemukakan di Dewan Rakyat pindaan ke atas undang-undang untuk memberi lebih kebebasan kepada para pelajar untuk bergiat dalam parti politik.





Seksyen 15, Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 itu telah dipinda bagi membenarkan pelajar mendaftar sebagai ahli dalam parti politik.

Namun begitu, pindaan yang dikemukakan itu tidak membenarkan pelajar yang mempunyai jawatan dalam parti politik daripada bertanding dalam pemilihan serta memegang sebarang jawatan dalam pertubuhan/ organisasi pelajar di kampus.

Dalam masa yang sama, Dewan Rakyat juga dibentangkan dengan rang undang-undang pindaan AUKU, meliputi pindaan ke atas Akta Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) 1996 dan Akta Institusi Pendidikan (Disiplin) 1976.

Cuma persoalan semakin menebal di kalangan rakyat khususnya golongan mahasiswa dan pendidik adakah pindaan-pindaan ini akan mematangkan golongan mahasiswa khususnya di arena politik negara?

Adakah pindaan-pindaan ini juga bakal melahirkan golongan cerdik pandai pemimpin muda dari kalangan mahasiswa dalam meneraju kepimpinan politik negara di masa akan datang?

Sejarah telah membuktikan bahawa seorang pemimpin politik yang berjaya tidak semestinya lahir daripada IPTA, IPTS mahupun mana-mana institusi pendidikan.

Sejauh mana pindaan ini bakal merubah senario politik di kalangan anak muda kita?
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top