Nuffnang

SETUJU? Tukar Mayat Jong Nam Dengan 9 Rakyat Malaysia Di Kora Utara


Ada kemungkinan Putrajaya akan menyerahkan mayat Kim Jong Nam bagi memastikan 9 rakyat Malaysia yang terperangkap di Korea Utara dapat pulang dengan selamat.

Ketika ditanya adakah Putrajaya akan mempertimbangkan untuk menukar mayat Jong Nam demi keselamatan rakyat Malaysia di sana, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata: “Kami melihat kepada semua kemungkinan.”

Zahid berkata rundingan rasmi di bahagian ketua setiausaha bermula pada Isnin untuk pembebasan rakyat Malaysia di sana.

“Kami sedang meneliti untuk membawa mereka keluar dari Pyongyang,” katanya selepas melancarkan fasiliti baharu VIP di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur semalam.

Zahid yang juga menteri dalam negeri sebelum itu memberitahu wartawan di luar Parlimen yang mayat Jong Nam, dipercayai dibunuh menerusi operasi diterajui Korea Utara, sudah diawetkan dan boleh bertahan lebih lama.

Pembunuhan itu dan cubaan Malaysia untuk menyiasat 3 warga Korea Utara yang dipercayai bersembunyi di Kedutaan Korea Utara di sini, mencetuskan ketegangan diplomatik antara kedua-dua negara.

Korea Utara melarang 3 diplomat Malaysia dan 6 ahli keluarga mereka daripada meninggalkan negara itu. Malaysia bertindak balas dengan berkata warga Korea Utara di Malaysia juga tidak dibenarkan kembali ke sana.

The Star melaporkan Zahid menolak kenyataan Korea Utara yang mayat itu bukan Jong Nam, abang sebapa kepada pemimpin negara itu, Kim Jong Un.

“Ketua polis negara sudah mengesahkan ia Kim Jong Nam berdasarkan kepada sampel DNA diperoleh daripada anak si mati. Forensik dan prosedur DNA dipatuhi. Saya secara rasmi menyatakan mayat itu memang Kim Jong Nam,” katanya dipetik sebagai berkata.

Zahid tidak memberi butiran lanjut bagaimana atau bila sampel DNA daripada anak Jong Nam diperoleh. Khalid juga enggan memberi butiran lanjut.

Laporan menyatakan Jong Nam mempunyai 2 anak lelaki dan seorang anak perempuan dengan 2 wanita dipercayai menetap di Beijing dan Macau.

Timbalan perdana menteri berkata Putrajaya tidak ada bantahan terhadap inkuiri antarabangsa berhubung pembunuhan Jong Nam di klia2 pada 13 Februari. 

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top