Nuffnang

Kronologi dan Keputusan Penahanan Rafizi Ramli

Rafizi Ramli, Pengarah Strategi KEADILAN, yang ditahan di bawah Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989 didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam sebentar tadi.


Pihak Mahkamah diminta oleh Pendakwaraya supaya Rafizi diikat jamin RM100 ribu dan pasportnya diserahkan kepada mahkamah. Sebaliknya, pihak peguambela yang diketuai Naib Presiden KEADILAN, N Surendran membantah dengan alasan nilai ikat jamin itu terlalu tinggi selain Rafizi tidak mungkin ke luar negara tanpa kelulusan daripada parti.



 

Hakim walaubagaimanapun memerintahkan supaya Rafizi diikat jamin RM15 ribu dan dijamin oleh ADUN seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad manakala pasport antarabangsanya tidak diserahkan kepada mahkamah.

Sementara itu, Johari Muhamad iaitu pemberi maklumat mengenai Pusat Fidlot Nasional (NFC) kepada Rafizi turut menerima pertuduhan yang sama. Johari merupakan bekas kerani Public Bank, dikatakan salah seorang pemberi maklumat mengenai pembelian hartanah mewah yang didakwa dilakukan oleh keluarga Shahrizat di KL Eco City, Bangsar.


Presiden KEADILAN, Dr Wan Azizah Wan Ismail dalam reaksi segera di tweeternya mengecam sekeras-kerasnya penahanan Rafizi Ramli atas pertuduhan mengikut Akta Bank dan Institusi Kewangan (Bafia) 1989.


“Saya mengecam tindakan polis dan pendakwaan ke atas Rafizi,” - Wan Azizah


"Kerajaan negeri akan menanggung sepenuhnya kos guaman yang akan dikenakan sepanjang perbicaraan berlangsung kelak". - Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor

Khalid juga mengecam tindakan polis yang kononnya diarah oleh Perdana Menteri yang menggunakan kaedah keganasan menahan Rafizi.

Empat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengambil keterangan Rafizi pada 27 Jun lalu,  iaitu beberapa jam selepas beliau mendedahkan perkara itu.

Pihak Polis menahan Rafizi pagi ini dan dijangka dibawa ke Mahkamah Sesyen Shah Alam atas pertuduhan mengikut Akta Perbankan dan Institusi Kewangan (BAFIA) 1989.




Update Tweeter Rafizi :

  • 7.42 pagi - rumahnya diserbu sebelum dibawa ke balai polis Hulu Klang 10 minit selepas itu.
  •  
  • 8.00 pagi - beliau dibawa polis ke Mahkamah Sesyen Shah Alam dan proses pertuduhan ke atasnya dipercepat, kepada 9.00 pagi.
  •  
  • Beliau juga difahamkan Johari turut ditahan polis dan dijangka turut dihadapkan di mahkamah yang sama. Sebelum itu Johari ditahan di tempat letak kereta di pejabatnya jam 7.30 pagi sewaktu baru hendak memulakan tugas.




Rafizi sebelum ini disiasat mengikut BAFIA berikutan tindakan beliau pada 16 Februari lalu yang mendedahkan butiran  perbankan NFC dan ahli pengarahnya, .

Pihak media sedang berada di perkarangan mahkamah bagi menunggu perkembangan lanjut penahanan Rafizi dan Johari.

Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top