Nuffnang

GADIS MOLDOVA KAGUM PEMBANGUNAN BELIA MALAYSIA

Bahasa melayu merupakan bahasa yang unik di dunia ini.  Kerana itu, saban tahun Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) berjaya menarik semakin ramai peserta dari luar negara.  Malah, dalam pidato kali ini, dilaporkan seorang peserta dari Moldova, Marina Makarova telah berhijrah ke Rusia semata-mata untuk mempelajari bahasa yang unik ini.






Marina adalah antara 25 peserta kategori antarabangsa Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu (PABM) Piala Perdana Menteri 2012.  Tajuk yang dipilih juga amat  menarik, iaitu Belia Malaysia Pemangkin pembangunan Negara.

Didalam ucapan marina juga menyebut Belia merupakan penjana kehidupan masyarakat, satu penyatuan tenaga, daya intelek dan fizikal yang mancari jalan keluar dan diikuti kata pepatah melayu pemuda tiang negara, pemudi harapan bangsa.  

Marina berucap seolah-olah dia sebahagian belia di malaysia.  Beliau yang berasal dari Moldova mampu memperolehi maklumat seperti Akta Pendaftar Pertubuhan Belia dan Pembangunan Belia 2007, Penubuhan Institut  Penyelidikan  & Pembangunan Belia Malaysia dan Perancangan Parlimen Belia Malaysia dari Makmal Transformasi Pembangunan Belia.

Bayangkan Marina, berumur 20 tahun dan pelajar tahun akhir Universiti Moscow di Rusia mampu bertutur didalam Bahasa Melayu dengan fasih malahan beliau juga mengetahui tentang perlaksanaan pembangunan belia di Malaysia. Tahniah Institiut Penyelidikan & Pembangunan Belia Malaysia (IPPBM) dan Makmal Transformasi Pembangunan Belia (Gen Y Lab).

Terima kasih kepada Marina kerana beliau kini tiada alasan bagi belia di Malaysia untuk mengatakan bahawa maklumat mengenai pembangunan belia di Malaysia tidak sampai kepada mereka sedangkan Marina yang bukan rakyat Malaysia dan menetap di Rusia mengetahui dan menyanjungi usaha kerajaan Malaysia di dalam pembangunan belia di Malaysia - VYREC
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top