Nuffnang

KUMAAHRAN, SINAR BARU BOLASEPAK MALAYSIA


KUMAAHRAN, SINAR BARU BOLASEPAK MALAYSIA

Kemahiran luar biasa Kumaahran, seorang remaja Malaysia telah menarik minat kelab Cruzeiro dari Brazil. Selepas mengesan bakatnya semasa kem latihan selama sebulan dengan pasukan Amerika Selatan tersebut, remaja yang berusia 15 tahun kini ditetapkan untuk tempoh percubaan yang panjang pada tahun 2012.

Dalam temu bual dengan Goal.com, jurulatih Kumaahran, Jaino Matos, berkata: "Cruzeiro sangat berminat untuk membawa Kumaahran menjalani percubaan lagi, dan kita semua harus berbangga dengan semua itu. "Mereka adalah kelab besar di Brazil, dan ia adalah tentang masa depan remaja Malaysia yang mempunyai potensi yang amat tinggi." Dan kerana peluang sebegini  tidak selalunya ditawarkan kepada pemain Malaysia, Kumaahran merancang untuk melakukan segala-galanya dalam kemampuannya untuk menarik perhatian.

"Saya tahu bahawa saya tidak akan mendapat banyak peluang-peluang seperti ini. Tetapi saya percaya diri saya sendiri dan saya rasa ia peluang bagi saya untuk mencontohi idola saya, Santokh Singh, di arena antarabangsa," katanya. "Sudah tentu, impian saya adalah untuk bermain untuk Malaysia satu hari nanti, tetapi saya juga diam-diam berdoa yang saya dapat untuk menandatangani kontrak untuk Cruzeiro pada masa akan datang. "Saya telah melihat apa yang bola sepak diterima seperti di Brazil. Mereka berlatih berbeza, mereka makan yang berbeza. Mereka lebih cekap dalam perkara-perkara ini. Ia benar-benar mengubah persepsi saya mengenai bola sepak, dan saya berharap dapat meneruskan proses pembelajaran di sana tahun depan.

Jaino, yang juga wakil rasmi Cruzeiro di Malaysia percaya bahawa Kumaahran bakat khas dan menegaskan bahawa anak muda itu mampu mencapai sesuatu yang hebat. "Saya melihat Kumaahran bermain futsal dengan bapanya pada suatu hari, dan saya tahu dia mempunyai sesuatu yang istemewa. Itulah sebabnya mengapa saya memutuskan untuk terus menggilap bakat dengan menghantar dia ke Brazil untuk kem itu pada bulan Ogos," katanya.

Walau bagaimanapun, hakikat bahawa Cruzeiro berminat untuk melanjutkan percubaan itu telah memberikan bonus besar-besaran. "Ia merupakan sebuah kelab elit, dan mereka pasti melihat potensi yang sama dalam Kumaahran yang saya telah lakukan. Terus terang, pemuda ini mempunyai potensi untuk bersinar pada masa akan datang," katanya. Pemain tengah berusia 15 tahun adalah tidak asing untuk mendapat perhatian, dengan pujian menimbun dari individu-individu di kampung halamannya.


Tetapi untuk sekarang, ia masih belum dapat dilihat sama ada Kumaahran mampu menyerap dan menggunakan sepenuh potensinya, kerana jika komen jurulatihnya dipercayai, Malaysia boleh mempunyai bakat yang hebat di tangan mereka.

Kepada Persekutuan Bolasepak Malaysia (FAM), sesuatu perlu dilakukan. Telah ramai bakat-bakat "luarbiasa" bolasepak negara akhirnya tenggelam punca begitu sahaja seperti Akmal Rizal, Titus James Palani dan ramai lagi.
Share this article

0 Komen:

Catat Ulasan

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top