Nuffnang

TERKINI : Pergerakan Luar Biasa Tentera Indonesia Di Perairan Nunukan - Tawau


Perkembangan terkini pencerobohan pengganas Sulu kini merebak ke negara Indonesia. Residensi Nunukan dan Pulau Sebatik yang bersempadan dengan Tawau, Malaysia kini di penuhi pasukan tentera Indonesia. 





Armada Kapal-kapal perang Tentera Nasional Indonesia (TNI) turut berlabuh dengan ketumbukan tentera Indonesia ditambah di sepanjang sempadan Indonesia-Malaysia-Filipina.

Rakan-rakan yang baru balik dari Residensi Tarakan, Balik Papan, Nunukan dan Sungai Nyamuk di wilayah persempadan Indonesia/Malaysia menyaksikan pergerakan tentera yang tidak seperti hari-hari biasa. 

Mereka mendapat maklumat, pergerakan ketenteraan Indonesia dengan sejumlah Penembak Tepat turut dibawa bertujuan untuk mengawal perairan Indonesia daripada dimasuki oleh pengganas-pengganas Sulu ini.

Nampaknya, saki baki pengganas Sulu ini tidak dapat bergerak lebih jauh. Mereka terpaksa mengharapkan paya bakau dan bukit bukau di ladang sawit untuk bersembunyi dan bergerak dalam kumpulan yang kecil.

Perairan menuju ke pulau-pulau berhampiran di sempadan Filipina sudah di kawal ketat. Kini, perairan Indonesia pula dikawal oleh pasukan Tentera Nasional Indonesia (TNI) laut dan darat.

Raja Azumuide dan kumpulannya hanya ada satu pilihan...Menyerah tanpa syarat!

SUMBER
Share this article

9 Komen:

  1. bolieh percaya ker....perkembangan nie....entah entah jiran kita tu perasaan dan nak menunjuk nunjuk atas alasan pencerobohan suluk ....

    BalasPadam
  2. memang betul..mereka menambah kekuatan tentera mereka disempadan khasnya diSungai Nyamuk (Indonesia)yg berhadapan dgn Tawau untuk langkah berjaga-jaga kalau2 ada saki baki penganas sulu yg menyusup masuk kenegara mereka..kawalan pemeriksaan keluar masuk kesana juga begitu ketat dan tidak seperti sebelum pencerobohan Lahad Datu.

    BalasPadam
  3. Cuba lihat Indon siap letak penembak tepat di sempadan perairan dia takut kena ceroboh dengan Sulu. Itu baru betol, silap langkah, tembak, campak laut, dah selesai. Ini tidak, nak bergurau senda dulu, nak berpantut seloka, nak pujuk rayu, ugut-ugut, dah kena bedal baru nak ambil tindakan. Aku yakin Indon tak akan kasik chan macam Malaysia punya sebab mereka bertelor.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Meraka tak menceroboh Indonesia, mereka menceroboh Malaysia. Takat bagi komen with empty brain tak payah bro. Apa yang Indonesia lakukan sekarang nie mereka follow lead Malaysia. Apa yang berlaku di Lahad Datu tu Indonesia dah faham. Bila pengganas larikan diri ke negara mereka, mereka dah bersiap sedia sebab dah tahu pengganas ni tak terima rundingan. Kalau mende ni berlaku dulu di Indonesia pun President mereka akan mulakan dengan rundingan dulu. Malaysia akan buat yang sama juga, follow lead jaga perairan Malaysia. Lu kena ingat ini bukan perang kape... sebab pengganas ini tak de Negara. Philipine pon tak nak iktiraf mereka. Lu tak payah nk berlagak lu bijak sangat lah bro.

      Padam
  4. wahai tanpa nama di atas..pe kata awk je yg dok sana jadi penembak tepat.. jgn asyik nk cri kesalahan., Allah pun x suka kota cari salah org..sebaliknya cari penyelesaian., jgn hanya lepaskan tangan tapi bising di mulot sperti awk tu dh expert sgt dlm perancangan.., kene ingat jika sesuatu hal telah terjadi.. pasti ada hikmahnya dan cuba selesaikan nya itu lebih baik dr terus menerus menyalahkan org lain., krn ia hanya sia2.. yg dapat dosa je..

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah kalau niat mereka yang baik baik, kalau niat mereka nak menolong Pengganas tu semua, ingatkan mereka, berapa ramai rakyat Indonesia yang ada didalam Malaysia ni yang mereka patut fikirkan kelak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ITU AKAN JD STRATEGI INDON UNTUK MENGHANCURKAN KITA

      Padam
  6. kita guna cara diplomasi bro...perancangan harus betul..

    BalasPadam

APA Kata Anda?
Ada berita dan info menarik di tempat anda? Kongsikan di SINI....

Nuffnang 3

MENARIK

BB Followers

 
Copyright © 2014 Belia Bangkit • All Rights Reserved.
Distributed By Free Blogger Templates | Template Design by BTDesigner • Powered by Blogger
back to top